2010/12/31

Suatu Hari Di Hujung Tahun

Azam sebelum tidur semalam: Pagi-pagi esok selepas Subuh aku nak pergi jogging 10 pusingan atau sekurang-kurangnya 30 min di taman berdekatan bersempena cuti umum yang diumumkan oleh Tok Jib... Ingin membakar lemak-lemak tepu di perut ni...

Pagi berikutnya:

6.20am : Alarm handphone dah memekak tanda suruh tuan empunya bangun pagi dan memgerjakan yang wajib...

6.40am : Mata terasa masih lagi masih melekat... macam ada gam UHU yang melekatkan... Ah!!! Tidur sekejab la... Sekejab lagi baru pergi jogging...

7.00am : Ermmm... Makin sejuk dan makin syok pulak berkelubung bergolek-golek di atas katil yang tak berap nak empuk ni...

8.00am : Breakfast la dulu... Sat lagi baru jogging... “ Abe, roti telur se, teh tarik se”

8.30am : Alamak!!! Matahari dah keluar la... Dah panas ni... Esok pagi jea jogging...

Hampeh kan? Azam jea lebih... Hari-hari ada azam macam ni... Lagi-lagi hujung minggu... Tapi tetap hampeh... Azam hanya tinggal azam... Roti telur jugak yang best...Eh... Tertiba kecur air liur lagi... Tengok, kata nak diet, tapi roti telur jugak yang diidamkan sangat... Memang la ke laut diet tu... Dah dah dah... Lepas ni jangan nak meracau berlari-lari anaksambil tarik-tarik rambut pulak...

Ini adalah beberapa sebab kenapa kau tak suka berazam sangat, sebab aku tahu azam itu akan hanya tinggal azam... Dan Azam tinggal di Negeri Sembilan... Eh...Tu kawan kawan kepada kawan aku...

Azam tahun 2010 tak tercapai... Dan aku percaya aku tak ada azam tahun 2011 lagi... Sebab aku tak nak kuciwa lagi... Kenangan pahit 2010 kita bawa ke hadapan jangan kita tinggalkan untuk dijadikan pedoman kita, kenangan yang manis kita tinggalkan supaya kenangan yang lebih manis akan kita perolehi di tahun 2011... Faham? Hanya orang yang mengaku dia bijak sahaja yang akan faham...

Sekian coretan mengarut di akhir tahun 31.12.2010 dan selamat datang 1.1.11... Bagi aku tahun 2010 tahun yang mencabar otak dan perasaan dan tahun 2011 bakal mendatang penuh dengan cabaran mental dan fizikal serta kewangan... macam sama tapi tak serupa... Selamat hujung tahun 2010 dan selamat datang 2011...

2010/12/30

Tak ada motif...

Motif : tak ada...
Tujuan : juga tak ada...
Cerita : tak ada juga...
Update terkini : tak ada juga la...




Siapa nak tau rupa alien bila turun ke bumi macam mana?
..
..
Turun lagi...
..
..
..
Lagi turun...
..
..
..
Turun la... Jangan malas...
..
..
..
Sedikit lagi... Turun yea...

..
..
..
..
..
Tarrraaaa!!!!


Entry selepas terputus satu urat di kepala... Haih!!!
p/s: maafkan aku wahai jiran-jiran ku yang budiman jika sekiranya aku terjerit "gol!!!!!!!!!!!" kuat sangat semalam...

2010/12/29

2010/12/28

Bengong... Bengong... Dan bengong betulah!


Maxis memang bengong...
Maxis memang bengong... Agak-agak la nak duit tambah pun... Yang sedia ada pun dah untung juta-juta dah... Apa la sangat duit hampa yang sedikit itu!!!
Tapi jangan la sampai nak charge hamba ni yang melampau-lampau... Agak-agak la kot yea pun... Ni charge roaming call dekat Thailand... Woit!!! Bila masa pulak hamba pergi Thailand ni??? Bila? Bila? Bila? Ayam dekat Malaysia pun berlambak-lambak tau... Eh...tetiba lak...
Hamba masuk Thailand pun tidak... cuma lalu tepi jea... tak lebih pagar sempadan pun...
Itu pun nak berkira ke?

Mood Hujung Tahun...

Berfikir apa yang telah dicapai setakat 28.12.2010...
Dan lama berfikir azam pada awal tahun 01.01.2010...



Fikir... Fikir... Dan terus fikir...
Eh... Aku ada buat azam ke untuk tahun 2010?

Terpaksa bukak kitab lama mencari... Menggali... Menyelongkar...
Dan akhirnya terjumpa juga entry berkenaan azam tahun 2010.

Azam mana yang tak tercapai dan tak tergapai tahun 2010.

1. Mengurangkan size seluar dari 33 kepada 30... Rasanya bukan tak tercapai... Tapi... Aku berjaya juga dengan bergaya... Tapi... hanya bertahan 3 minggu... yea...3 minggu sahaja... Sebabnya, masa berjaya mengurangkan size tu masa puasa, banyak setan-iblis dan nafsu-nafsi yang terkurung... Tapi sayang seribu kali sayang hanya bertahan 3minggu sahaja... Aku nak salahkan setan dan nafsu yang terlepas bebas selepas bulan puasa pun tak boleh, sebab yang kenyang membaham bukan mereka... Nak menyesal tarik-tarik rambut sambil berlari mengelilingi pejabat pun tak ada gunanya...

2. Eh!!! Ada azam lain ke? Rasanya tak ada... sebab aku memang tak ada azam... Azam aku mengikut keadaan semasa dan kewangan semasa... Sekian...

2010/12/27

Tolonglah... Pergilah Jauh-Jauh...

Haihhhhhhhhhh... Ngeluh panjang... Panjang sangat...

Tolong la pergi jauh-jauh dari aku...

Bukannya aku tak suka kepada kamu... Tapi kamu tu sangat menjengkelkan...
Bukannya aku tak suka kamu... Tapi sifat kamu tu, sangat sangat memualkan aku...

Ada masa aku suka dengan kamu...
Ada masa aku tak suka dengan kamu...

Haihhhh... Ngeluh lagi...
Mungkin kamu suka sebab dah lama aku tak masuk office...
Atau mungkin kamu nak bercuti?

Haihhh...

M.A.L.A.S

Pergilah jauh-jauh dari aku...
Aku belum jumpa ubat untuk kamu lagi...
Lagi-lagi dengan ketiadaan Tuan-Tuan Besar di Office ni...
Lagi bertambah lemak kamu yea malas...
Cukup-cukup la lemak yang bertempek di perut ku yang comel ini...

Nyah kau... Pergilah jauh-jauh...

Tapi...Kau pergi esok sahajalah yea M.A.LA.S...
Hari ni aku mahu bermalas-malasan lagi...

2010/12/25

Balik Ke Pangkal Jalan...

Tajuk tak ingat punya...


Padahal nak bagitau nak balik kampung jea sebab nak menghadiri kenduri 2 orang rakan rapat...
Ermmm... Kena bawa tisu la cam ni takut2 kalau ada habuk berterbangan masuk ke dalam mata ni... Sebab cinta monyet ku sudah dimilik orang...

Ni balik tangan kosong jea... Satu hadiah pun tak beli lagi... Main terjah jea la... Harap2 faham la kebizian aku ni...


Selamat pengantin baru kepada Maznizawati dan pasangan serta Muhazalina dan pasangan...

2010/12/24

Naik Belon...

3.30 pm. 24.12.2010

Naik belon ke Semenanjung...
Akan sampai lagi di Sabah pada 6.1.2011...

Kalau ada bini ni mau masam mencuka sebab selalu sangat outstation... Atau patut aku buka satu lagi cawangan??? Orang2 sini cantik2, kulit gebu2 bah....

2010/12/23

Sedang Bereksperimen...

Sedang bereksperimen...


Pembolehubah:
1. Follower ramai vs follower sedikit...
2. antara komen banyak vs komen sedikit...
3. antara bloglarian vs blog review...
4. antara rajin blogwalking vs malas blogwalking...
5. blogger lelaki vs blogger perempuan...
6. Blog jiwang vs blog kaki carut...
7. Blog info vs blog ngarut...

2010/12/22

Mabuk...

Lantai dipijak tak terasa ratanya...
Perut rasa seperti mahu meletup...
Kepala rasa sangat berat...
Badan sekejab panas sekejab sejuk...





Dan belum lagi habis menaip... terkeluar segala isi perut.........................................


Demam sudah....

Terlebih Sudah...

Tawau - Lahad Datu = 157km
Lahad Datu - Tungku = 67km
Lahad Datu - Sandakan = 175km


Dek sebab terlebih rajin, kerja yang dianggarkan siap dalam masa 3 hari siap dalam masa 2 hari...
Hari ni perjalanan balik ke Kota Kinabalu sejauh 335km... Dalam 6-7 jam masa perjalanan...
That mean... ada waktu yang terluang... Mahu saja pergi usha2 pulau-pulau yang cantik di Sabah ini...

Badan pun dah penat... Asyik kerja sahaja... Penat panjat turun bukit, lereng, cerun dan seangkatan dengannya... Itu pun ramai yang tak reti nak menghargai...

Baik Kepada Kita, Belum Tentu Baik Dimata Orang...

Manusia... Dah nama pun manusia... Kebanyakkan nafsu lebih banyak menguasai dari akal...

Persepsi orang lain memang susah kita nak jangka... Tapi kalau duk fikir apa persepsi orang terhadap kita, sampai mati pun kita tak akan di pandang tinggi...

Adakala kalau kita tak berapa nak setuju dengan pendapat orang lain... Macam-macam dalil kita keluarkan... Tapi kita kena ingat belum tentu orang lain juga bersetuju dengan kita...

Ada ketika kita perasan kita ni bagus sangat... Kadang-kadang kita terlupa ada yang lagi bagus dari kita... Tapi kalau kita tak berfikir kita ni bagus, tentu moral kita jadi rendah... Nak campur masyarakat pun terasa diri terlalu kerdil...

Ada garisan halus yang memisahkan... Sama ada kita terlebih ataupun terkurang, sama ada kita terlangkah atau terlajak atau terkebelakang... kita takkan tahu kalau kita tak menoleh ke belakang... Tapi kalau kita leka toleh ke belakang takut nanti kepala kita benjol terlanggar pintu kaca...



Dalam kehidupan kita, adakala kita terpaksa buat keputusan... adakala kita terpaksa buat u turn... adakala kita terpaksa teruskan walaupun tahu kita dah tersesat jauh...





Sekadar mengarut sementara tunggu mata terpejam... heyyy la mata, kenapa la kau tercelik lagi ni... Badan kau tu penat... mahu saja letak pelekat biar terpejam...

2010/12/21

Bukan Nak Sorok...

Sabtu, 18 Disember 2010.
Majlis Perkahwinan Arfiza... Sahabat lama... Kawan sekolah... Kawan Seasrama tapi lain2 dorm dan blok (gile ar kalau satu dorm dan blok)... Kawan se UiTM... Dan kawan kepada bakal tunang aku(majlis 22.01.2011)... Kalau tak kawan dengan dia, mungkin aku tak kenal dengan bakal tunang... Sebelum ni ada orang kata aku nak sorok bakal tunang aku... Sekarang aku nak tunjuk dan tak mau sorok2 lagi dah... Cukup setakat itu, aku tak pandai nak cerita tentang hal2 begini...lagi2 di di alam maya ni... Perkenalkan Cik Hadis...
Tahniah Arfiza(pensyarah di Unisel) dan Ahmad... Semoga bahagia dan berkekalan sampai ke akhir hayat dan dapat ramai anak...tettttttt...

p/s: Sila abaikan pipi yang makin gebu tu...

2010/12/20

Seafood Murah Dan Sedap Di Tawau.

Sabah... Syurga makanan laut yang murah lagi sedap... Kalau lagi lama aku outstation sini, mau sok2 kena gout...confirm la... Lagi2 dekat Tawau ni, harga dia lagi murah kalau nak dibandingkan dengan Kota Kinabalu...

Walaupun kerap (outstation) datang sini, tapi tarikan untuk makan seafood tu tetap ada... Tak pernah luntur... Walaupun sebelum ni aku agak tak suka makan seafood sebab mungkin yang dekat semenanjung tu kurang fresh... dan ada bau yang kurang menyenangkan... (sangat cerewet)


Siapa yang boleh tahan kalau tengok beb... meleleh air liur ni...
Tengok la betapa besarnya kerang2 ni... Yummmyyyy....
Seafood Tawau
Ikan Kerapu Tiga Rasa
Ikan kerapu fresh... sedap hingga menjilat siku... manis jea...

Ni sahaja gambar yang sempat diambil... yang lain tu dah selamat diselesaikan...
Malam ni nak usha Pekan Lahad Datu pula... Nak terjah makanan yang best2... Mungkin seafood lagi... haiiiii... Gout la cam ni...

Kerja gila...

Disebabkan cuaca dekat Sabah (area Tawau dan Lahad Datu) yang tak menentu, hujan waktu petang sejak datang sini...
Makanya, hajat nak jalan-jalan cuci mata tak kesampaian... kuciwa...kuciwa...dan sangat kuciwa...

Dek sebab banyak masa yang terluang, berbekal nasihat dari otai2 blogger... Selalu2 la lawat dan komen serta promosi blog orang lain... dari memerap jea dalam bilik tak tahu nak buat apa... sebelum aku bertukar menjadi ikan masin...baik blogwalking sambil komen atau shoutmix atau promosi atau apa2 jea la... yang sebelum ni aku rasa sangat berat dan sangat malas nak buat... sebab aku bukan nak kejar follower yang ramai...

Dan tak sangka pulak... lepas bw ni, makin bertambah sekali ganda pulak yang jadi follower blog yang banyak mengarut ni... TERIMA KASIH kepada semua...

Mungkin aku dah takkan buat kerja gile blogwalking sampai lebam macam semalam...

Bukan Salah Bulan Disember.

Bukan salah Bulan Disember...

Bukan juga salah musim tengkujuh...

Tapi aku sangat-sangat la tak suka bila tiba Bulan Disember...

Ntah kenapa... Takkan aku nak marahkan Allah... Takkan aku nak marahkan hujan... Hujan itu kan nikmat Allah... Tanpa hujan, bumi ini akan panas menambah panas yang sedia ada...

Bulan Disember = bulan banyak kerja... (nanti ada pulak yang kata aku riak kata banyak kerja)

Bulan Disember= bulan banyak outstation...

Bulan Disember=bulan banyak guna duit...

Cepat la Januari... Cepat la kau kemari...

2010/12/19

Outstation...

19-24Disember 2010

Location : Tawau - Kunak - Lahad Datu – Sandakan – Kota Kinabalu

Ada sesiapa nak kirim ole-ole dari Sabah?

Sila komen dan kirimkan sekali Ongkosnya... gue udah kekeringan...

2010/12/17

Orang Pun Mengawan...

Pantang ada cuti... Tak kira la cuti apa pun...cuti sekolah , cuti depavali, hatta cuti raya sekalipun... Ada saja surat saman yang akan sampai...


Saman yang berbunyi dan membawa maksud:


Adalah kami, En. Panjang Bin Kontot Dan Pn. Gebu Bin Gedik, dengan ini menyaman kamu untuk hadir Pada tarikh sekian, sekian dan sekian... dengan ini, adalah diharapkan kamu dapat menghadirkan diri dan tidak menguzurkan diri mahupun cuba memberi seribu satu alasan ...


p/s: Sila bawa hadiah yang kecil dan berharga atau sila penuhkan sampul dengan matawang yang berkaler hijau tua sahaja...
Nota kaki: Pening kepala berfikir nak bagi hadiah apa dekat kawan-kawan... Sorang 18 Disember, 2orang 25 Disember, seorang 1 Januari... Tak pergi kang...Kawan lama... Ada tu skandal lama...Tetttttt!!!...

2010/12/14

Tolonglah Jangan Begini Pada Saya Lagi...

Tolonglah...



Tolong jangan buat begini...

Kamu betul-betul mengganggu saya...



Kamu belum tahu saya ni panas baran orangnya!!!



Kalau betul pun kamu itu orangnya manja... Manja dengan teman lelaki kamu... Sedikit pun saya tak kesah malahan saya tak ambil peduli sedikit pun!



Tapi tolonglah jangan berdrama dalam panggung wayang... Kalau nak bergaduh pun...agak-agaklah... Ingat-ingat lah kamu itu di dalam wayang... Tempat awam... Janganlah meninggi suara marah-marah gaduh-gaduh... Terganggu tumpuan saya ingin menonton cerita Hantu Kak Limah Balik Kampung...

Akhirnya saya yang naik hantu... Dan tak pasal-pasal kamu dan teman lelaki kamu naik malu sebab kena marah dengan saya...

2010/12/10

Nak Meminang Puteri Raja...

Agak-agak kalau hantaran macam ni puteri nak terima ke tak erk?

Ada sekilo hati nyamuk, sekilo limpa lalat, 5 urat uban, sepasang kasut busuk, dan 45kg Bunga Ros Maida...

2010/12/09

Melompat Sampai Pucuk Pokok...

Ada orang dah melompat sampai ke pucuk pokok...

Menjerit-jerit tak tentu hala... Nak loncat turun takut patah kaki...

Orang sekeliling hanya mampu melihat dan berkata... Kesian...
Aku hanya mampu tersenyum... Kesian... Sambil senyum lagi... Lepas ni nak loncat tinggi mana lagi agaknya...

2010/12/08

Ok...Cukuplah...

Jari-jari lincah menaip sms...



menaip lagi...



Tetiba berfikir... Apa aku nak buat ni... Cukup-cukup la...

Terus tekan delete!

Gomen vs Swasta...

Mungkin ada yang tak berapa nak faham dan beranggapan semua pekerja sektor awam malas dan selalu curi tulang... Mungkin ada benarnya... Sebabnya dalam 1.5JUTA orang pekerja, semestinya akan ada yang akan buat taik yang memalitkan taiknya ke semua pekerja sektor awam...

Kalau public dah cop pekerja sektor awam ni malas!!! Dengan automaticnya, secara psikologi akan memberi kesan... Kesannya... Disebabkan lembu-lembu sekor dua yang buat taik, abis semua terpalit... Alang-alang terpalit, tu yang jadi moral kerja akan menurun...

Apa yang aku belajar sepanjang kursus team building di Bukit Tinggi, kalau kita memberi caj POSITIF, hasilnya akan jadi POSITIF...

Memang diakui, kadang-kadang servis sangat lambat... sebabnya orang yang kerja swasta tak berapa atau sengaja tak nak faham fungsi sesuatu badan itu!!!

Kalau orang swata kata dia yang bayar gaji orang gomen... Orang gomen pun boleh balas balik, aku pun bayar incometax jugak!!!

Tentang budaya keluar minum tu, aku pun pernah kerja swasta, aku pun pernah ngulo pergi minum... pernah jugak ghaib!!!

Pertanyaan kepada pekerja swasta: SIAPA YANG TAK PERNAH NGULO ANGKAT TANGAN SEKARANG...

Pekerja awam dengan swasta sama sahaja... Aku dah kerja dalam kedua2 sektor ni dan aku dapat bezakannya!!!

Kadang2 orang awam tak faham fungsi sesebuah jabatan... dan tuduh semuanya malas!!! Mungkin ada yang malas... Tapi takkan 1.5JUTA orang tu, semua malas? Janganlah bagi caj negatif kepada semuanya... Sebab... Kesannya... Semua akan jadi negatif!!!

Ini bukan statement untuk mempertahankan diri... Sekadar untuk membetulkan perspektif buruk...

Nilai Satu Ringgit...

RM 1.00... Ada apa dengan RM1.00...

Cuba bawak RM1.00 ke kedai... Perhatikan barang apa yang dapat dengan nilai RM1.00...




Nak masuk toilet pun sekarang dah RM2.00...



**pening...bajet bulan ni lari...tak sempat nak kejar...

2010/12/06

Mulut Manis vs Mulut Longkang

Persoalan: Yang mana lebih disukai dan digemari?
Si mulut manis atau si mulut longkang?

Si mulut manis memang pandai berbicara menyusun kata-kata mebuai perasaan... Seolah-olah bulan dan bintang itu di hujung jari... Boleh dipetik untuk diberi kepada sesiapa sahaja...

Susah nak dibezakan dengan orang yang bercakap positif dengan mulut manis ni...
Lagi-lagi dalam dunia yang tak siapa yang kenal... Dialah sebaik-baik manusia...

Si mulut longkang... Bau busuknya sampai 3blok boleh dihidu lagi... Memang tak susah nak kenal golongan ni... Yang susahnya, nak terima apa yang dicakapkan itu!!! Kadang-kadang kebanyakkan perkataan yang keluar dari mulut si longkang ni ada betulnya...

Pujian... Satu perkataan yang jarang lelaki nak ungkapkan!!! Kenapa??? Aku pun tak pasti...
Kebanyakan perempuan dambakan pujian... Tapi sangatlah nak jarang dapat pujian... terutama dari yang tersayang... Yang banyak dapat adalah kutukan... sebab aku pun macam tu!!!

Mulut manis itu si pelakon yang hebat... Betul tak?
Betulkan aku kalau aku salah...