2011/04/30

Kedatangan Tetamu Tak Diundang...

Pukul 4.30 pagi...

Tok! Tok! Tok!...
Kuat...
Macam nak roboh pintu bilik tu diketuk...

Sial!!! Terkejut aku..

Waktu tidur ku diganggu...
Malaun mana pulak ni yang duk ketuk pintu bilik aku pepagi buta ni...
Setahu aku... Budak2 rumah ni dah balik kampung masing2 dah malam tadi...

Dengan kepala yang separa tingtong...
Akibat pening sebelum tu...
Bangun... bukak lampu bilik...

Bukak pintu bilik... tengok ke arah ruang tamu...
Gelap... Tiada kelibat sesiapa...

Garu garu kepala yang tak gatal...
Siapa yang ketuk pintu bilik tadi...
Jenguk bilik sebelah... Tiada lampu atau tanda kehadiran manusia...
Tinjau bilik belakang jua sama...

Memberanikan diri bukak lampu di ruang tamu...
Kosong...
Tiada siapa...

Haih!!! Siapa la yang datang mengganggu pagi2 buta ni...

Mengganggu betul...
Mungkin orang sebelah rumah mungkin...
Abaikan sahaja la...

Baru jea cuba melelapkan mata...

Tok! Tok! Tok!...

Makin kuat pintu diketuk...

Aku buka pintu...

"Kalau nak masuk, masuk la... Tak ada orang lain selain aku..."

Serta merta bau wangi menerjah masuk...

Aku biarkan... Berdiam diri...
Selang beberapa detik baru mampu berkata kata...

"Dah puas??? sekarang boleh keluar... Aku nak tidur..."

Serta merta bau bauan harum tadi hilang...

Haih... Kacau orang nak tidur la...
Dah la kepala tengah ting tong...
Lain kali la datang menjenguk yea...

Nota Karut: Terus tak boleh tidur buat seketika... tapi tak sampai 15 minit pun... baru jea bukak laptop, baca sekejab blog Intan... komen sikit... sedar tak sedar terus terlena sampai pagi... hoho... terjawab sudah kenapa kepala aku sangat berat dari semalam...

Berat...

Semalat pagi...
Good Morning...
Guten Morgen...

Berat... Apa yang berat sangat ni...
Beratnya mau sampai 5 kg kot...
Apa yang berat?

Kepala yang semakin memberat...
Macam ada batu pulok yang bertenggek di atas batu jemala patik pacal yang hina ini...
Rasa macma nak demam jea...

Kepala rasa sangat ting tong...
Membawa dari malam semalam membawak sampai la pagi ni...
Pagi ni nak drive balik kampung... Owh owh balik kampung... hati riang...

Nota karut: harap2 kepala tak ting tong sangat atas highway...

2011/04/29

Sandiwara dunia...

Hoho... Terkenang kata seseorang...
Aku tak ingat siapa...
Tapi aku akan cuba olah semula...
Mungkin tak ikut aturannya...

Dunia dah nak terbalik...
Cepat cepat la bertaubat...

Dunia dah nak terbalik...
Si jahat mengaku baik...
Si baik nampak jahat...

Dunia dah nak terbalik...
Bila berita benar dianggap palsu...
Bila berita palsu dipertahankan benar...

Dunia dah nak terbalik...
Bila si penyamun menjual si penyangak...
Bila si penipu menjual si temberang...

Dunia dah nak terbalik bila...
Bila bila bila dan bila...
Sekarang sudah pun terbalik...

NotaKarut: Hoho... Sekadar renungan...

"berkongsi adalah menjaga"...

Ada orang mata sakit...
Sampai bengkak bengkak bernanah busuk bertaik mata..
Itu tak apa...

Ada orang sakit mata...
Tak boleh tengok orang lebih...
Ada jea yang tak kena...
Ini yang tak betul...
Itu tak betul...
Tapi apa boleh buat...

Ada orang hatinya sakit...
Sampai kadang2 sampai badan jadi kuning atau biru...
Itu tak pe...
Itu ujian dari Pencipta...

Tapi yang peliknya...
Ramainya orang sakit hati...
Sakit hati... Ada sahaja yang tak kena...
Sakit hati... Iri hati... dan semaksudnya...
Owh... bahaya...

Nota Karut: sebahagian intipati tazkirah Jumaat siang tadi...

2011/04/28

Urat Putus...

Urat putus???
Urat apa pulok yang putus ni?

Eh... Bukan mengurat la...
Aurat? owhh... tu wajib tutup... Mana2 yang terdedah tu tutup2 la...
Kurang2 kan la dosa orang sekiling yang memandang...

Eh... Aku tak kata perempuan jea tau...
Yang lelaki tu...
Dah trend sekarang kot menunjukkan bulu keting yang.... ermmm...
Kalah mamak terbar roti canai...
Kot cantik lurus mengurai tak apa la jugak... ni??? humpppp...

Balik kepada titik...

Urat apa putus?
Hoho... Urat kentut yang putus...

Dimulakan dengan...
Sarapan pagi tadi makan epal sebijik dengan nesvita...
Pasal apa? Pasal kedekut... Pasal tau hari ni ada mesyuarat dari pagi sampai tengahari...

Kalau ada mesyuarat pasti akan ada makanan free kan...
Tu yang kedekut nak mampus sanggup tak nak makan dekat kafe...
Tapi hampa... Owh... Terlupa... Atau tersalah beri arahan...
Sebab urat otak pun dah banyak putus??? Terlupa manjang...
Hanya dua bijik kuih sahaja yang dihidangkan...

Nak dijadikan cerita... Mesyuarat tu terlajak sampai 1.30 tengahri...
Tak tak tak... Tak habis lagi tu...
Lepas tu sambung lagi mesyuarat tak rasmi... Sampai la 2.30petang...
dari bilik mesyuarat sampai la ke bilik yang macam sarang arnab tu...

Adei... Perut yang bergendang gendut berlagu dondang sayang cum dangdut sejak dari tadi dah pun kembali reda...

Maknanya? Maknanya skip la lunch...
Maknanya angin kus kus dah masuk meresap secara perlahan lahan...

Erkkkk... Terpanjang pulak kali ni aku mengarut...
Dipendekkan cerita... Malam ni pun dinner lewat...

Dan sekarang ni...
Angin kus kus yang jahat itu telah berpusing pusing berlegar legar dalam perut ni...

Hai la angin yang jahat...
Sila la kamu pandai2 mencari jalan keluar sendiri...
Janganlah jadikan urat kentut dah puuts sebagai alasan untuk kamu bermaharajalawaklela di sini...

Nota karut: tadi makan dekat sebelah surau... ada pulok ceramah... so tumpang dengar sekali la... Pahala terpijak kan... Siapa tak nak... Tapi yang tak best nya... bukan kata kata manis yang memuji Allah dan RasulNya yang keluar dari mulut si penceramah... hanya perkataan bodoh, bangang, bahlol, bingai, fitnah... semua orang tak betul... itu tak betul.... ini salah... sinun wrong... Haih!!! Patut la aku rasa makin ramai yang kurang datang berjemaah ke surau ni sejak perlantikkan AJK baru ni...

2011/04/27

Video Seks Anwar Part2...

Hoho... Ada tengok Buletin Utama TiVi tiga suku setengah...

Ha...

nak link?


Sila ke bawah..


Bawah lagi...


Cerita basi...
Diulang ulang balik...


Saja... Memang sengaja letak tajuk tu...
Korang nak cari apa...
Tak ada maknanya...

Aku bukan penyebar fitnah...
memang sengaja letak tajuk tu... Nak tengok berapa ramai hantu yang cari...


Dah la... Penat la...

Nota Karut: Hoho... Kerja 3 hari siap dalam waktu sepetang... Penat... Otak penat... Nasib buat dirumah saja... Kalau tak mesti kena kacau punya...

2011/04/26

Bicara Mengarut...

Mulut: Ermm... sedapnya kalau dapat makan kuew tiaw silat gayung kan...

Lidah: Huh! Kau ni... Tak ada taste langsung! Kasihan la sikit dengan aku ni... Aku yang merasa semua makanan tu tau... Tolonglah hormat aku sikit... Kurang kurang lobster goreng halia ke... sup torpedo ke... Tak pun kek resepi rahsia...
Tetiba jea aku teringat rasa kesedapan mee bandung muar... Zruppp... meleleh...

Tangan : Korang dua ekor ni... Makan jea tau... Yang susah siapa... Aku ni... Tiap2 hari kena senaman angkat berat nak buang lemak...

Perut: Ntah nya! yang buncit siapa... Aku jugak....
Tapi aku lapar la malam ni... Kalau dapat nasi kerabu kan sedap... dapat pulak daging salai... erm.... merembes rembes asid pulforik dalam perut ni...

Otak: Oit! Aku teringin nak makan lempeng la... dapat pulok cecah kari ikan kayu.. sedapnya... Tak pun dapat bubur durian ke... Cecah dengan roti... sedap gak... Sel sel otak pun bersinar2 kerana berjaya bersambung dengan jayanya...

Hati: Huh!!! Cis... Aku pun mengidam jugak ni... kalau dapat sotong goreng tepung pun sedap jugak ni... Tak pun Ikan Kerapu masak 3 rasa kea... yummmyyyy... zruuupppp!!!

Nafsu: Sudah!!! Sudah!!! Sudah kamu semua... Jangan nak memandai mandai... Korang yang mengidam... Nanti akhir sekali aku jugak yang akan dipersalahakan kalau berat badan naik... perut maju ke depan la baju makin kecik la, seluar mengecut la, itu la ini la... bla bla bla la...




Nota Karut: Memujuk hati dengan hanya makan epal sahaja.... isk.... isk... tak apa la... berkorban apa saja...

Lelaki, Perempuan Siapa Yang Lebih Kedekut?

Lelaki, Perempuan Siapa Yang Lebih Kedekut?

Kedekut...
Tangkai Jering...
Taik Hidung Masin...
Tengkuk Dalam...
Kedek DLL...

Semua di atas membawa maksud yang sama...
Dalam dunia ni...
Antara LELAKI dan PEREMPUAN...
Siapa mengaku dia lagi kedekut???
Sila angkat tangan...




Oppsss...
Tak ada yang nak mengaku yea...
Ok... Tak pe... Tak pe...

Sila turun ke bawah lagi...
Aku nak nyatakan sifat sifat orang yang kedekut...
Sila semak yea...
Mana tau anda jua tergolong dalam golongan yang kedekut ni jugak...


1. Pemandu kereta yang menukar lane sesuka hati atau masuk simpang mengejut tanpa menunjukkan isyarat... Atau ada jugak sesetengahmangkuk ayun tu dah nak tukar lane, nyala sekali detik lampu isyarat lepas tu terus masuk dan sekali tu jea la nyala nya yang nampak!

~~ Apa la susah sangat!!! Agaknya, kalau dema ni guna lampu isyarat... Setiap detik lampu isyarat yang menyala tu, dema ni kena charge kot!!!

Mungkin doplohsen setiap kali kelip kot! Tu yang kedekut sangat nak guna... Jimat!!! Takut Akhir bulan, datang bil yang beratus ratus sampai tak terbayar lepas tu jatuh bankrap...

2. Waktu senja... Apa... Ramai jugak yang kedekut yang malas nak bukak lampu! Tak kira la...Kalau kedekut sangat pun, bukak la fog light...

Dah la kereta hitam legam! Dah la waktu waktu senja ni ramai hantu setan berkeliaran lari merewang sana sini... Pertukaran antara siang dan malam... Cofirm mata pun boleh tertipu la...
Kang terlanggar siapa susah... Lepas kena langgar pi saman orang yang langgar... Lepas tu tak ngaku salah... lepas tu buat bodoh jea... lepas tu tak mintak maaf pun... Kan Eda kan kan...

Dah la... Babai! Panas hati ni... Kalau jumpa lu... Siap la... Tayar kereta lu, empat2 dekat atas!

Nota karut: Jangan kedekut jika melibatkan nyawa... Kalau tak sayang nyawa sendiri sebab dah yakin boleh masuk Syurga... Sila Fikirkan orang lain... Mungkin ada yang belum sempat bertaubat... Jangan TauBuat jea...

Selamat Pagi...

Selamat pagi...
Good Morning...
Guten Morgen...
Ohayou...
zǎo ān...
A-Run-Sa-Wad...
Malbong wia...
Kia orana 'i teia popongi...
Gud maaren...
Buon giorno...




Satu...

Two...

Drei...

Senyum... Senyum la seindah suria... Yang membawa bahagia... bla bla bla.....

Peace..

Nota Karut: Harap2 bos tak panggil balik ofis lagi hari ni... Tak senang betul nak mengkhusyukkan diri mendengar seminar PIARC... Apa tu? Cuba try check paper hari ni... Mana tau kot ada... Ala... Yang menteri rasmikan semalam tu...

2011/04/25

Menyepi...

Bagaimanakan ku mula
Dan apakah kata-kata
Yang indah untuk diabadikan
Tiap wajah berkisah
Tiap madah bererti
Manakah ilhamku










































Kosong....





Zero...




Sifar...




Sampah...




Notakarut: ntah...

2011/04/21

Impian...

Dulu... Masa zaman sekolah dulu...
Ada orang pernah berkata kata...
Kata kata yang dipegang hingga kini...

"Pasang Impian Biar Setinggi Sejauh Bintang, Kalau Tak Tercapai pun, Sekurang Kurangnya Tercapai Bulan Atau Paling Koman Pun Tercapai Pokok Kelapa..."




Nota Karut: Sedang mengira dan merancang impian... Jom sama sama memasang impian...
Good Night... Guten Nacht... Wa'an... Dan Selamat Malam... Malam ni malam Jumaat... Selamat bermimpi hantu Kak Limah datang menjengah... huaahuuuuhhihihihihi...

Pulau Sibuan, Semporna.

Pulau Sibuan, Semporna.



Pulau ini pernah menjadi tumpuan diver a.k.a penyelam sebelum Pulau Sipadan dan pulau-pulau lain menjadi terkenal.Pulau ini terletak di dalam rangkaian Taman Marin Tun Sakaran




Pulau Sibuan, Semporna.

Pulau Sibuan, Semporna.

Pulau Sibuan, Semporna.
Pulau Sibuan, Semporna.
Nota Karut: Mood Mamai... Hoho... Tapak Kaki rasa gatal...

Keindahan Ciptaan Allah V1...
Keindahan Ciptaan Allah V2...
Keindahan Ciptaan Allah V3...
Keindahan Ciptaan Allah V4...

2011/04/20

Teknik Mengambil Gambar Matahari Terbenam.

Teknik Mengambil Gambar Matahari Terbenam.


Ini adalah entry bergambar...
Malas nak mengarut...
Sila layan...
Sila like kalau suka...
Masih lagi belajar cara2 nak ambil shoot gambar yang cantik...




Teknik Mengambil Gambar Matahari Terbenam.



Nota Karut: Malam akan pasti tiba walaupun kita tak pernah memohon kedatangannya... Dan siang akan tiba bila sampai waktunya....

Keindahan Ciptaan Allah V1...
Keindahan Ciptaan Allah V2...
Keindahan Ciptaan Allah V3...

Bila Penat....

Mata dah penat sangat...
Makin berat dan berat...

Badan dah rasa penat sangat...
Sampai dah rasa sengal badan dah...

Tapi... Mata ni tak mau jugak lelap...

Haihhh... Tak best betul berkongsi bilik dengan driver...
Mengigau pulak dia...

Jangan dia ngigau sambil berjalan sudah la...
Tadi dah la aku tengok dia melantak semacam jea...

Nota karut: Nak tukar bilik, kasihan pulok... Kang dia nak claim, tak lepas pulok...

2011/04/19

Pagi Yang Semangat...

Inilah barisan kita
Yang ikhlas berjuang
Siap sedia berkorban
Untuk ibu pertiwi

Sebelum kita berjaya
Jangan harap kami pulang
Inilah sumpah pendekar kita
Menuju medan bakti

Andai kata kami gugur semua
Taburlah bunga di atas pusara
Kami mohon doa Malaysia berjaya

Semboyan telah berbunyi
Menuju medan bakti


Kerahan tenaga diperbatasan selama dua hari...
Ada kerja serampang 2 mata... Bukan senapang tau... tau apa tu serampang? Apa!!! Tak tau? ermmm... Apa la... Aku pun tak tau sebenarnya... Muhahahah...

Nota Karut: Ada orang Johor di sini? Moh kita makan di restoren atas pokok, JB... Asyik bangat...

2011/04/18

Terpaksa...

Terpaksa... Tanpa rela... atau paksa rela...
Ah... apa nak mengarut ni...
Adakah terpaksa mengupdate?

Tak tak tak...
Bukan terpaksa pun nak mengupdate ni...

Hoho... Isu ni sensitif sikit...
So... Sebelum kena balun...
Baik mintak maaf dulu...

Situasi:

"Waktu dating, si pasangan wanita mengajak si pasangan lelaki pergi window shopping..."

Atau terpaksa menemani kawan perempuan menyoppingkan di gedung membeli (dan) belah...

Si lelaki dalam keadaan terpaksa dalam hati, rela di mulut, menemankan jugak si perempuan...

Yang tak bestnya... Dah tau lelaki ni buta fesyen... Yang duk tanya jugak dekat lelaki tu apakehelnyayop... Duk sibuk tanya, "comey tak baju ni", " lawa tak baju ni", "kena tak dengan i"... Adei... pening kepala si lelaki...

So... Satu jawapan selamat diambil... "u pakai baju apa pun tetap cantik", " kena la dengan u, body u, masyuk jea", "comey sayang", tak pun, satu jea jawapan yang akan diberi "yea"...

Padahal, biasa jea... Yea la... Dah nama pun buta fesyen... Nak komen lebih pun, bukannnya reti sangat... Silap silap cakap mau muncung si pasangan perempuan tu memanjang sampai boleh buat sangkut hanger baju...

Jawapan yang sangat tak jujur... Tapi apa boleh buat... Kalau tak cakap cam tu, percaya la... Akan bertapa la di SOGO tu 4,5 jam lagi... Terpaksa...

Nota Karut: Sila jangan gunakan perkataan "menyoppingkan" tu... Aku terpaksa menggunakankan sebab sel sel otak hari ni tak bersambung mungkin kerana kehilangna zat besi berani...

2011/04/17

Berpantang...

Berpantang maut sebelum ajal...
Melujur lalu melintang patah...
Ibarat menolak batu dengan kayu, batu masuk, kayu pun lepas...

Pantang?

Pantang apa pulak ni?

Hoho...
Pantang... Pantang jumpa makanan...
Lagi lagi kalau aku jumpa makanan ni...

Aku senaraikan sepuluh makanan yang aku pantang jumpa...
Tak kisah la waima perut masa tu memang tengah sendat mendat...
Akan dicuba telan jugak walaupun sampai paras halkum... Hohoho...

10. Gulai ikan semilang sungai salai... campur pulak daun ntah apa kenamanya ntah...
9. Lompok durian... erm... sedapnya kalau dapat cicah dengan roti... zrupppp!!!
8. Wajik durian... Hoho... Asal ada nama durian sudah cukup membuatkan selera terbukak...
7. Wajik Sirat... Sangat susah nak dapat sekarang... Kalau ada jual pun, tak sedap sangat... Dah kurang kick... Kurang lemak manis...
6. Tapai... Hoho... Aku boleh habiskan sepuluh bungkus sekali hadap... Lepas tu confirm pening mabuk... Hohoho...
5. Gulai daging salai campur dengan bacang... atau belimbing... ermmm.... yummmyyyy..
4. Payau (rusa liar), kancil, napoh dan se...belut... goreng pun sedap...
3. Sambal daun kayu... Ada pulak petai... Campur sikit tempoyak baru yang manis lagi... ermmm zrupppp.... sambil sapu air liur yang meleh ni...
2. Gulai maman campur dengan ayam kampung...Memang pantang sangat ni... Pantang jumpa betul!!! Erm.... Tapi sayang seribu kali sayang... Hanya orang orang Moncheh jea yang tau masak ni...
1. Durian... Dapat pulok Durian IOI ke, musang king ke, anghai ke... ermmmm..... zrrruuupppp!!! Confirm tak tolak punya...

Nota Karut: perasan tak berapa banyak produk berasaskan durian dalam senarai tu... hohoho... Itu menunjukkan aku tengah kemaruk nak makan durian... Ada sesiapa yang nak belanja???

2011/04/16

Hujan... Buntu...

Hujan pagi di Kuala Lumpur...
Membikin tengahari ni menjadi sejuk...

Membikin nafsu makan terlepas...
Nafsu... Makan... Sejuk...
Perut dah berlubang...

Nak masak... Ikan tak ada... Ayam tak ada... Sayur tak ada...
Yang paling sedih, dapur pun tak ada...
Nak keluar... Hujan lebat...
Nak naik kereta, payung dalam kereta...
Kereta pulak dekat luar... Jauh seberang jalan...
Nak menyeberang... Hujan lebat...


Nota Karut: Mood Lapar : Teringin nak makan daging salai masak lemak cili api, gulai daun kayu, rendang maman.... ermmm... taip entry sambil lap air liur... zruuuppppp!!

Taktikal...

Taktikal... Bukan panglima perang sahaja yang perlu ada ilmu taktikal...
Bukan pemain bola sahaja yang perlu arif dengan taktikal permainan...

Tapi dalam hidup...
Kita sendiri la pakar taktikalnya...

Kita perlu bijak mengatur hidup...
Perlu bijak mengatur kewangan...
Harus bijak mengatur kerjaya...
Semuanya bijak... Bijak dan Bijak...

Semuanya memerlukan taktikal yang tinggi...
Silap percaturan... Mungkin susah nak kejar balik...
Silap2 boleh tersungkur....



Nota karut: sedang menyusun strategi taktikal... Biar tak burst siling... Kalau ikut kehendak orang, semua dia mahu...

2011/04/15

Bila... Bila... Dan Bila...

Bila masa kita banyak masa...
Kadang kadang kita tak tahu nak buat apa...
Kadang kadang sampai kita terpaksa membazirkan masa tu...
Mepaksa diri melepak di mana mana sahaja...

Bila masa kita tak punya banyak masa...
Kadang kadang kita tahu nak buat apa, banyak benda nak buat, tapi kadnag kadang tak terbuat pung!..
Kadang kadang sampai kita memohon kepada Tuhan untuk menambah masa sekurang kurangnya sejam sehari lebih daripada orang lain...
Masa ni kita akan menyesal sebab banyak buang masa sebelum ni...

Dan bila masa kita tengah bosan...
Kadang kadang bukan kerana tak tahu nak buat apa...
Sebab ada jea benda nak buat...
Bukan kerana kita banyak masa terluang...
Masa yang ada pun kadang rasa tak cukup...
Mungkin sebab malas nak buat apa...
Menjadikan kebosanan menyelubungi diri...

Nota Karut: BOSAN!!!!
Semua pun malas nak buat...
Mood nak rasa, jamah, makan, mentekedarah, melantak dan mengunyah sesuatu jea ni...

Positive Vs Negative

Orang yang positive thinking... Lebih banyak memikirkan kebaikan daripada keburukan...

Boleh... Kita boleh harungi segala rintangan yang mendatang...
Tak kira la apa pun yang datang...
Kita boleh redah apa sahaja...
kita boleh... Kita boleh... yakin boleh... rakan muda...

Orang yang negative thinking... Lebih banyak memeikirkan keburukan daripada kebaikan...

Tak boleh la... Tak boleh..
Kalau kita buat cam ni, benda lain pulok yang akan jadi...
Banyak effect tu...
Terlalu banyak kesan buruk kalau kita buat jugak...

Orang yang terlebih positive thinking ke arah negative pulok... Berfikir akan ada kebaikan disebalik kejahatan yang dicipta...

Ala... Apa ada hal...
Itu la gunanya ada pintu taubat...
Nak taubat kena la buat dosa dulu...
Small matter la tu...
Bisa diurus...
Kojo sonang baitu...

Orang yang terlebih negative thinking ke arah positive pulok berkata kata... Berfikir keburukan
tanpa memberi makna kebaikan...

Tak boleh... Tak boleh... Dan tak boleh...
Dosa dosa dan dosa... Semua tak boleh...
Alasan... Alasan... Dan alasan...
Logik ke tak alasan tu, belakang kira...
Yang penting alasan...

Ada lagi satu... Golongan yang mencampuradukan positive dan negative thinking ni... Positive tambah negative jadi apa? apa???!!! terkena kejutan?
huhu...

Kita jangan buat apa apa...
Tapi kita buat jugak... Kita buat senyap senyap...
tak boleh cara ni, kita cuba cara lain...
Lepas buat ni, kita taubat la...
Lepas ni kita jangan buat lagi...
Tapi sedap la pulok... Kita buat lagi esok... Lusa baru kita taubat...

Nota karut: hangpa paham ke aku mengarut pepagi buta ni? lain kali jangan layan sangat kalau aku mengarut pepagi buta...huhu... So... Korang pilih nak duduk dalam golongan mana...

2011/04/14

Tak Senang Betullah...

Bila tikus terlepas bebas...
Bebas terjatuh di dalam tempayan yang penuh dengan beras...
Sehingga membuatkan si tikus melupakan si kucing...

Tapi kucing tak pernah lupakan tikus...
Walaupun kucing berada jauh...
Kucing tetap memasang jerat...

1.20pm
kring... Kring... Kring...
Aisyeh... Talipung berbunyi...

Biarkan... Waktu rehat kan...
Selang 5minit...

Kring... Kring... Kring lagi...
Adei...
Nak angkat tak ni...

Biarkan...

2.10pm
Kring... Kring... Kring lagi...
Adei... Kena jawab jugak ni...
Terpaksa melarikan diri dalam toilet...

Kamu kerja tak hari ni?
Kenapa saya call kamu banyak kali...
Kamu tak angkat?



errr... Bos... Kerja bos...
Ta Ta Tadi dalam toilet bos...

Jawab pun ga ga ga gagap gagap...
Gila... Takkan aku nak bagitau aku tengah main bowling...

Notakarut: jangan sesekali mengulo waktu kerja! Jangan contohi aku... huhu...

Tikus Vs Kucing...

Semasa kucing kucing besar ada didalam "rumah"...
Semua tikus tikus duduk diam2 dalam lubang sarang...
Semua tikus tikus takut... Kecut perut...
Semuanya berlagak baik... Duduk diam diam...
Ntah apa yang dibuat pun tak tau la...

Kini... Bila Kucing kucing besar tiada...
Mulalah otak si tikus ligat berfikir mencari jalan keluar...
Panas penasaran hinggap di lubang sarang...

Ini hari... Tikus yang berkuasa...


Nota Karut: sedang mencari jalan keluar... Panas bontot dah ni...

2011/04/13

Pusing Pusing...

Bermula minggu lepas...
Satu misi akan dijalankan...
Misi meronda ronda pusing pusing satu Malaysia...

Bermula dengan Perak, Johor, kemudian Perak semula, lepas tu Pahang, lepas tu lagi pergi Kedah pulok, lepas tu Terengganu dan akhir sekali Kelantan...
Semua tempat mesti pergi sebelum pertengahan bulan 5...

Hoho... Tengah pening...
Pening...
Pening nak plan masa perjalanan...

Tu baru plan baru jea tu...
Belum tentu lagi tu...
Bukannya tau masa perjalanan... Mana la tau kot2 ada kura kura melintas ke...

Adei... Banyak lagi tempat nak kena pergi ni... Kalau kira 2 sampai bulan 6 pun belum tentu habis lagi...

Wuaaa... Siapa nak ikut sila angkat jari tengah kaki...
Angkat tinggi tinggi sikit...
Hoho... ada sesiapa yang boleh angkat?

Nota Karut: Pesanan kepada para blogger yang ada di Negeri di atas...
Sila sediakan satu jamuan khas sempena kedatangan aku...
Hohoho... Boleh ke?

Tolong Betulkan Aku...

Tolong betulkan aku kalau aku salah...

Seorang gadis...
Yang masa awal remajanya...
Kebanyakkan masanya di habiskan di sekolah berasrama penuh... Bukan berasmara tau...

Yang kemudiannya, menyambung pelajaran sehingga la tahap tertinggi...
Masih menginap di kolej kediaman atau asrama yang disediakan...

Masa untuk berada di rumah...
Bersama sama ibu bapa adalah terhad...

Satu kenyataan yang selalu aku perhatikan...

Kebanyakkan mereka ni tak pandai memasak...
Betul tak?

2011/04/12

Bos...

Antara bos perempuan dan bos lelaki...
Jantina manakah menjadi pilihan korang untuk menjadi bos?

nota karut: tiada soalan diskriminasi jantina di sini...

Menyesal Kemudian Tiada Gunanya...

Esok la mulakan...
Frasa yang sinonim...
Sinonim sebab selalu sangat berkata kata demikian...

Hari ni berkobar kobar kata esok kita akan mulakan!
Hati akan berkata kata tidak!
Mata akan berkata tidak!
Perut akan berkata tidak!

Tidak sama sekali...
Jangan... Jangan dimakan sama sekali makanan yang berkalori tinggi.. Yang banyak minyak... Yang berkolestrol...

Otak berkata... Takkan kau nak naik pelamin yang senget sebelah???

Itu otak yang berkata...
Tapi tewas jua...

Nak salahkan siapa?

Salahkan Nafsu...
Yea... Kita salahkan nafsu...
Disebabkan nafsu mata tertewas...
Dek kerana nafsu hati tersungkur...
Dipersalahkan nafsu kerana penyebab perut kenyang membulat!

Salahkan nafsu... jalan termudah...
Jalan singkat...
Nak menyesal kemudian pun tiada gunanya...

Esok jea la kita mulakan diet semula yea semua... kata si nafsu...
Esok... Esok... Dan esok... Esok masih ada...

Panas Baran...

Yea... Dulu dulu...
Aku mengaku sendiri...

Memang aku panas baran...
Pantang ada silap sikit...
Pasti terus melenting...

Mungkin masa tu darah muda...
Apa orang kata... Tengah darah panas...

Inagt lagi masa sekolah dekat asrama dulu...
Tak pasal2 ada budak perempuan kena marah...
Sebabnya? hoho... simple sangat...
Nak cerita pun malu...

Dulu sebab ayam jantan kesayangan berlaga ayam jantan orang lain pun nak marah...
Bukan marah ayam... Tapi marah tuannya!

Ntah apa apa ntah...
Panas baran tak bertempat...
Pernah dulu, aku nak parangkan seseorang...
Ntah apa sebabnya... Tapi memang marah sesangat la...

Itu dulu...
Dulu... Zaman masa tak boleh nak berfikir sangat...
Sekarang ni masih ada lagi...

Cuma dah boleh berfikir...
Dah boleh slow talk dulu...
Sekali... Dua kali... Tiga kali...
Lepas tu, kalau tak jalan jugak, siap sedia la...

Lepas ni... kalau aku panas baran lagi...
Aku nak duduk dalam tong yang besar...
Tong yang besar yang ada banyak ais...
Biar cepat sejuk sikit...

2011/04/11

Bila Tak boleh Tidur...

Bila tukang karut tak boleh tidur...
Tukang karut akan mengarut...

Mengarut yang bukan bukan...
Sebab apa tak boleh tidur???
Sebab tadi dah puas tidur...
Kepenatan...
Dah tu terjaga pulok masa malam masih lagi muda...
Dalam keadaan yang sedikit mamai...

Bila tukang karut tak boleh tidur...
Tukang karut akan mengarut...

Dunia dunia dunia...
Serba pantas...
Semuanya pantas...
Kadang2 tertinggal jauh ke belakang...
Tak larat nak kejar...

Harga rumah semakin mahal...
Harga tanah semakin mahal...
Harga barangan basah semakin mahal...
Serba serbi makin mahal...

Yang kais pagi, tetap makan pagi...
Yang kais petang tetap makan petang...
Yang lupa nak kais, kadang2 terlupa nak makan...
Ataupun kadang2 tak kais pun dapat makan...

Bila tukang karut tak boleh tidur...
Tukang karut akan mengarut...

Selamat malam sayang...
Lena beradu diulit mimpi...
Guten nacht...
Good Night...
Wa'an...

Sindrom...

Tak pernah pernah kau buat hal...
Dah masuk 3 tahun dah...
Kau setia bersama sama ku...

Tak kira panas...
Hatta panas dering pun... Sejuk...
Sejuk sampai menggigil tulang hitam pun sanggup kau harungi...
Menemankan aku dengan setia...
Kesetian yang tak berbelah bagi...

Setia berkhidmat...
Setia walaupun badan mu diraba raba...
Setia merelakan walaupun dirimu ditonjol dengan jari jemari jantanku ini...
Setia walaupun kadang2 ada air yang berbau menerpa ke badan mu takkala aku berkata kata...




owh... Telefon Genggam ku...
Apakah penyakit mu ini...
Membikin hati ku ini gundah gelana memikirkanmu...
Membikin hati ini penasaran... mengenang nasibmu...
Dulu... Masa kau femes ames, kau sangat mahal masa itu...
Kau la ratu...
Kau la ratu...

Apakah sindrom mu ni...
Sekejab hidup...
Sekejab restart sendiri...
Lama sekejab engkau mati...
Dan sekarang kau kaku...
Jem tak bergerak gerak...






2011/04/10

Kena Kutip Kotak Pulok...

Berfikir diluar kotak perlu menggunakan kreativiti dalam pemikiran, melihat cara penyelesaian pada sudut yang berbeza, serta berbeza dari status quo.

Itu definasi berfikir di luar kotak...

Kalau kita asyik berfikir di dalam kotak sahaja...
Itu boleh dikategorikan sebagai katak...
Terperap di bawah tempurung....

Sedang cuba berfikir di luar kotak...
Tapi sebelum tu...
Aku tengah muskil ni...
Macamana nak letak otak ni di luar kotak yea...

Ada sesiapa yang tau dan ada info?

2011/04/09

Makna Peribahasa Lama

Makna Peribahasa Lama


Peribahasa: Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai...
Kata tukang karut: Kalau takut kereta bercalar, jangan parking sesuka hati...

Orang tua bermadah: Sepala-pala mandi, biarlah basah...
Orang panas hati mengarut: Alang alang dah garik, biar garik sampai dalam...

Bidalan orang lama: Menarik rambut di dalam tepung...
Aku baru jea cipta tadi: Dah penat menarik rambut, rambut putus, tepung berselerak...

Kata kata indah orang tua: Belum duduk berlunjur dulu...
Kata kata busuk orang muda: Kalau takut jangan berani berani nak cuba...

Indahnya bahasa: Dayung sudah di tangan, perahu sudah di air...
Bahasa berlagak: Sedang menunggu bah tiba...

Maksud mendalam: Sediakan payung sebelum hujan
Maksud tak dalam sangat: Payung dah sedia, hujan tak kunjung tiba...

Orang tua kata: Patah sayap bertongkat paruh...
tukang karut kata, Kalau patah kaki kuda aku, siap la, akan ku sembelih kancil itu...


Silau persada berjejal bintang,
Indah purnama di Kuala Lesung,
Tiada aral yang melintang,
Sampai jua hamba ke kampung.

2011/04/08

Kisah Keluh Kesah...

Nak tau sambungan cerita semalam...
Apa???
Tak baca lagi...

Erm...
Nak kena sekeh ni...

Baca SINI dulu sebelum apa apa...







huhu...




sebenarnya kan kan... tak ada apa apa jadi pun...
Hari ni pun aku tengok cik siti personariah aku tu sihat walafiat jea...

Hari ni jugak aku tengok kereta kancil semalam dah parking elok2 jea... comey2 jea...
Huhu...
Akhirnya...
Cakap dengan tangan jugak yang jalan...
Mungkin cakap dengan mulut sekarang ni, orang dah tak mau dengar dah...

Notakarut: hangpa jangan buat pasal macam ni ha... aku tak tanggungjawab kalau hangpa buat jiran hangpa macam ni...

yes... yes...

Yes...

Satu beban dah terlepas...
Dah di pass kepada pegawai lain...

Nak nyanyi satu lagu la...
Lagu Raihan...

Mari kita sama sama nyanyi...
Horey Horey Bergembira...
Bergembira... lalala... HaHaHaHa...

2011/04/07

Bikin Naik Darah versi petang...

Orang kalau bodoh...
Kita boleh ajar...
Kita boleh didik dia biar dia pandai...
Kalau tak pandai pun, sekurang kurangnya dia tak la bodoh sangat...

Tapi kalau orang terlebih pandai...
Cam ni jea cara ajarnya...

Sekali tegur... Tak jalan...
Dua kali tegur pun tak jalan...
Tiga kali tegur pun tak jalan jugak...


Hangpa semua tengok la... Punya la rapat mangkuk ayun ni parking...
Menyusahkan aku nak tambat kuda aku jea...
Dulu... Masa orang lama duduk menyewa di sini, aku boleh sesuka hati jea nak tambat kuda di mana mana... tapi masih lagi di kawasan aku la...
Dekat tengah2 tu...

Jauh tu mangkuk ayun ni masuk kawasan aku...

Sekarang nak masuk rumah sendiri pun dah macam masuk lubang cacing dah...
Macam parking kereta yang BMWX6 pulok!

Hangpa tengok sendiri la betapa pandainya mangkuk ayun ni parking...
Aku pun tak tau la apa mangkuk ayun ni nak buat...
Dengan space yang sebegitu besar di tempatnya...

Aku malas dah nak tegur...
Dah berbuih dah mulut aku ni,...
Asyik aku jea jaga hati jiran!

Sila la ke kedai cat berhampiran yea...
Jangan lupa bawak duit sekepuk!

Nota karut: aku pantang betul kalau aku cakap berbuih2 orang tak nak dengar... Bukannya bodoh sangat pun nak faham!

Potong Stim...

Sedang enak menonton hantu kak limah balik rumah bersama sama dengan teman segosip..
tetiba jea Mr M terbatuk...

Khoh Khoh Khoh...

Bunyi kahak yang sangat sendat di anak tekak...



Dengan selamba...
Dia meng"haktuih" ke dalam bakul sampah salah seorang teman segosip jua...


kembang tekak cek ni...
terus masuk bilik... duduk diam2 main game...

Bikin Naik Darah...

Bro... Gaya lu memang macam nak berlumba...
Alonso dekat starting point pun tak macam lu bro...

Bro ni dekat traffic light mula keluarkan muncung dia...
Sikit sikit...
Macam dah tak sabar sangat jea...
Macam dia sorang jea kerja...
Macam dia sorang jea yang dalam dunia ni kejar masa untuk punch card...

Bunyi ekzos dah mengaum ngaum...
Huh... Gempak gila...
Engin mengaum... Muncung mengaum!
Body... Huh.... smart wua cakap lu...

Tapi... Kenapa lepas lampu tu hijau...
Lampu tu hijau bermakna jalan bro...
Jalan terus...
Memecut... Laju...

Bukannya merangkak!

Nota karut: Lu bikin panas la bro... kereta ganaz dah... bunyi macam ribut... Pergi macam siput... Buat gua tambah dosa kering jea pepagi buta ni kutuk lu dari tadi...

2011/04/06

Orang Kata Orang...

Orang kata, kalau dah tersesat jauh...
Kembali ke pangkal jalan...
itu orang yang kata...
Ni tukang karut pulak nak berkata kata...
Alang2 kau dah tersesat jauh...
Apa kata kau beli jea GPS...
Semoga kau tak tersesat lagi...
Kalau kau patah balik pun, belum tentu lagi kau tak tersesat!

Orang kata, kalau malu bertanya sesat jalan...
Ni siapa punya kata kata ni...
Sekarang ni dah tak boleh pakai dah...
Kalau hangpa sesat di KL...
Hangpa tanya orang...
Aku berani jamin...
Jamin kerat kuku dan makan sate lapanbelas cucuk...
Makin sesat la korang...
Itu tukang karut yang bermadah!

Orang kata, ikut resmi ubi kayu..
Makin tua makin berisi... diam diam jea berisi...
Itulah satu satunya falsafah yang aku ikut selama ni...
Semakin berumur semakin berisi...
Makin cabi...
huhu... dah dah... jangan tanya lagi dah... penat nak jawab...

Nota karut: Jangan ada yang ikut mengarut cam ni dalam exam UPSR dah la...

Hilang Taring?

Hoho... terkejut aku dengan statement dari pengunjung setia blog ngarut ni...

Mina
si kurekurecomey tu yang cakap...

Ada ke patut dia cakap aku dah hilang taring...

Taring? Taring apakah itu mina?
Adakah aku kurang mengkritik orang lagi?
Atau adakah aku dah makin kurang nak mengarut?




Nota karut: sedang mengira jumlah helai rambut yang berguguran di atas tilam... haihhhhhh... Nak pergi yun nam la...

Tak Perlu...

Tak perlu menilai...
Kerana bukan tugas kita untuk menilai...

Tak perlu memahami...
Banyak lagi perkara sendiri yang perlu difahami...

Entry sebelum ni hanyalah ujian...

Rupanya ramai yang menjadi penilai...
Dan ramai juga yang cuba memahami...
Yang nyata ramai tak faham...

2011/04/05

Berpusing Berpinar...

Perut rasa tak sedap...
Rasa macam dah sebu...
Mungkin kerana lunch waktu lewat petang...

Gara gara berkampung di Bukit Larut...
Orang tua tak kenal mana itu Bukit Larut...
Sejarahwan mengenali Maxwell Hill...

Ini Tanah Malaya... Kenapa Orang puteh yang dapat nama...
Bukan nak pertikai...
Salah nenek moyang kita jugak...

Ikut sangat cakap orang...
Sampai orang pun pijak kepala kita...
Sekarang ni pun sama...

Ikut sahaja... Yea yea dan yea...
Pak turutkah kita?

Kepala berpusing pusing...
Gara gara naik Bukit Larut...
Jalan macam ular kena palu... Semua kerana apa... Kerana yang si pemakai baju kuning...
bekas Teratak buruknya di atas puncak...

Kepala berpinar pinar...
Gara gara perut dah masuk angin...


ok... Guten nacht...
Nota karut: Tu jea... Tak perlu faham... Tak perlu menilai...

selamat malam sayang...

Tengah malam sudah terlampau
Dinihari belum lagi tampak
Budak-budak dua kali jaga
Orang muda pulang bertandang
Orang tua berkalih tidur
Embun jantan rintik-rintik
Berbunyi kuang jauh ke tengah
Sering lanting riang di rimba,
Melenguh lembu di padang
Sambut menguak kerbau di kandang
Berkokok mendung merak menggigal
Fajar sidik menyingsing naik
Kicak kicau bunyi murai
Taptibau melambung tinggi
Berkuku balam di ujung bendul
Terdenyut puyuh panjang bunyi
Puntung sejengkal tinggal sejari
Itulah alamat hari nak siang.



ini bukan aku cipta... sourse tak ingat... huhu...

2011/04/04

Nak Cari Kayu...

6.20pm: Kepenatan selepas konon kononnya nak membuang lemak...

Baring atas tilam yang dah makin nipis ni...
Sambil tangan atas dahi...

Berfikir apa nak buat esok...
Pepagi buta nak ke Perak...
7.30am dah kena gerak dari ofis...

Nak teman bos...
Nak buat kerja... Tengok orang lain buat kerja...
Kerja kerja kerja...

Nak cari kayu...
Mula mula berfikir...
Lepas tu mula berkhayal...

Berkhayal...
Nak cari kayu... Nak cari kayu...
Mata dah makin layu...
Nak cari kayu...





zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz..............




lena...







tetiba tersedar....

Tenung lama jam di dinding...
Lama menenung jam dinding itu...

alamak!
dah pukul 7.15 pagi...
adoi... mampus kena marah dengan bos kalau lambat ni....

Pergi mandi ala P Ramlee...
Kalau kerbau tengok pun dia geleng kepala...
"aku pun tak mandi macam tu" kerbau tu kata...

Dah siap2 pakai baju bagai...
Baju nak pergi kerja... Gaya hensome kacak bergaya nak ke site..
Tetiba terdengar azan...


Eh!!!


Terduduk...


Lama berfikir...


Eh!!! Azan subuh pukul 7.30am ke?






notakarut: jangan berfikir pasal kerja kalau berada di rumah dan sedang rehat bersenang lenang dan yang paling penting, jangan tidur senja.... nanti cepat gila... aku tau dah... dah kena dah... dah kena jual dah...

2011/04/03

Bengong...

Ayam: Kau ni ketam, sokmo menyebarkan ajaran sesat... Kau kata kau dijalan yang lurus... Padahal kau sendiri pun jalan senget!

Ketam: Eleh... Macam la kau tu bagus sangat En Ayam... Harap pandai berkokok jea... Memang hebat la kau tu berkokok... Habis pagi2 serata alam maya ni terkejut dengar kokokan kau tu... tapi kau lupa En Ayam... Ekor kau tu... Ekor kau tu bergelumang dengan najis kau tiap kali kau berkokok...

Nyamuk: Betul tu... Tapi aku pun naik hairan jugak ni... Kenapa la manusia ni bangang sangat, disebabkan aku, kelambu dibakar!

Kambing: Ah! kau ni nyamuk... sudah gaharu cendana pulak... buat2 tau sudah la... Kau tu pembawa penyakit... malu sungguh aku berkawan dengan kau ni... Nyamuk: Huh! kau pun tak malu gak tau... Harap tanduk jea cantik... Padahal telor kau tu terdedah!





Nota karut: Ntah la... Sendiri mau ingat...

2011/04/02

April Yang Muda...

Bulan April masih muda...
Masih terlalu muda...
Masih lagi di pangkal bulan...

Bagi kebanyakkan orang yang berkerjaya...
Awal bulan sangat dinanti...
Kerana apa..
Ya... Awal bulan bermaksud akaun telah diisi...

Pasti akan ada yang tersenyum lebar...
Biarpun hanya untuk seketika...

Kerana banyak lubang yang nak kena kambus...
Selepas berhempas pulas mengorek lubang bulan sebelumnya...

Tapi aku... Aku penat...

Penat... Penat memecah tabung ayam...
Penat... Penat mengira sisa sisa yag tinggal...
Penat... Penat dan naik juling kira duit siling yang tak berapa nak ada...
Penat... Penat kerana terpaksa mengorek lubang dulu... berkorban untuk negara...
Penat... Penat tapi terpaksa...
Untuk menyambung hidup sementara nak dapat semula claim...


Nota karut: Nasib naik semua hutang piutang dah langsai... Kalau tak, ada yang mau kena kejar dengan along cam ni... Adei... Lambat lagi mau dpat claim ni... Tengok... Buat kerja pun pakai duit sendiri dulu... Siapa kata pekerja sektor awam manja dan pemalas...

Mood: Pening... Cukup ke nak hidup ni... Dengar2 cerita kena pergi Perak dan Johor pulok lepas ni... adeiiii...

Mata.... Mata... Tutuplah Kamu...

2.00 am: baru jea sampai di rumah yang ermmm... rasanya dah layak dipanggil hotel, check in Jumaat Check Out Isnin... Perjalanan yang sangat memenatkan... Sepatutnya total masa perjalanan tak lebih 5 jam dah drag jadi 14 jam... Dah rasa macam nak Mesir la pulok!

Menyesal pulak mandi tadi...
Bila dah mandi badan jadi segar...
Bila badan dah jadi segar, mata pun menjadi bulat...
Bila mata menjadi bulat, kelopak mata pun susah nak katup...
Bila kelopak mata susah nak tutup, maknanya tak tidur la malam ni...

Mata ni dah macam dilatih, bila dah terlepas waktu primiumnya, memang susah la nak tidur...
Teringat pulok zaman2 masa belajar di UiTM dulu...
Pukul 3 pagi, bagi aku malam masih muda...
Berembun... Bermain gitar di Tanjung Harapan, Klang...
Mengintai menyekodeng Couple2 dalam kereta rosak di tepi tepi jalan...
Gila betul zaman tu...

Ada sesiapa yang rajin nak tolong dodoikan tuan putera mengarut ni tidur tak...
Tolonglah nyanyikan satu dua lagu yang mendayu dayu...

2011/04/01

Delay... Penat... Mencarut...

1st: 7.00pm baru sampai di KKIA... flight delay 3jam lebih delay, sampai terlepas flight ke KLIA yang sepatutnya berlepas jam 5.30pm...

2nd: tengah haru nak cari belon untuk balik ke semenanjung... semua belon MAS penuh... membuatkan termencarut dekat kaunter, sebab bukan salah aku pun belon tu delay yang jugak mengakibatkan aku terlepas belon transit...

3rd: tunggu... tunggu... dan tunggu... badan dah pun mula memberontak kepenatan... ni terpaksa menunggu dan memohon ehsan adik MAS, firefly...

4th: dapat pun belas kasihan dari "kunang kunang" untuk menumpang balik ke KL...

Nota karut: mungkin nak suruh aku stay seminggu lagi sini kot...
Published with Blogger-droid v1.6.8
Pukul 1.am baru sampai di KLIA...