2012/04/29

Tahniah...

Tahniah...

Tahniah kepada kamu...
Kamu yang PEMBERSIH...

Kamu membuat aku rasa bangga adanya kamu hidup di Malaysia yang aman damai ini...
Tahniah kerana kamu telah membuat aku terasa seperti apakah negara ini tak cukup aman?

NotaKarut: Meluat!!! Apakah kamu letak otak di bontot? Memang sengaja cari pasal... 

Nak hentam aku? Silakan...

2012/04/28

Memujuk...

Hai...

Selamat berhari sabtu...
Mana yang ambil cuti pada Isnin ni selamat bercuti panjang...
Aku pun cuti gak...

Bukan apa...
Nak memujuk...
Memujuk diri sendiri...
Asyik kerja kerja kerja kerja je...
Lagipun nak jugak memujuk si suri...
Dah la asyik outstation je tiap tiap minggu...

Jom... Jom ke Cherating...

NotaKarut: Hari ni jangan nak buat benda tak berfaedah ek... Negara ini dah aman damai... Tolong!

2012/04/25

Pagi Yang Menyinar... Tengahari Yang Mendung...

Hai...

Malam semalam hujan lebat...
Hujan... Sejuk... Sejuk sangat... So... Apa lepas tu?

Pagi ni matahari sangat la memancar mancar sinarannya...
Sampai kan menunggang kuda pun terpaksa menutup mata...

Matahari ni macam tau tau jea...
Membawa senyuman di pagi hari...

Muka ada senyum ini pagi...
Tapi menjelang tengahari muka dah jadi kelat!

Bayar sana sikit...
Bayar sini sikit...
Lama lama yang tinggal 3 angka... Tu pun bila bila masa je nak jadi 2 angka...

NotaKarut: Tekak kering!

2012/04/24

Petua Menghilangkan Batuk...

Hai...
Sekadar berkongsi petua menghilangkan batuk...

Ambil halia... Tumbuk halus halus...

Lepas tu ambil pulak kunyit...
Tumbuk sampai lumat! 
Kalau nak lebih afda dan cepat baikl... Lenyek guna kaki sambil menari lagu twist...

Dah... Apa lagi ek?
Ermm.... Jangan nak mengada nak tambah cili api lak!!!

Ok... Dah siap?
Ok... Semua bahan tu sila campak dalam tong sampah...
Tak guna pun...

Perkara pertama yang harus dilakukan adalah...
Adalah JANGAN TAKUT nak telan ubat...

Perkara kedua... Jangan minum ais...
hik hik hik... Tadi kan... Aku kan... hik hik.... Aku kan... Terminum aisblended sedap oooooo... Hik hik hik...
Ubat batuk tu...

Ok... Entry ini ke laut...
Aku tau... Tak perlu nak puji sangat la ek...

NotaKarut: Dah minum ubat batuk yang kaw kaw cow punya... lalok ooooo...
Esok nak pi Penang... Pulau mutiara... Aku nak cari mana datangnya mutiara tu! Bababaiiii...

Loklaklalaktolak...

Hai...

Fuhhhh... Fuhhhhh...
Hai... Tukang karut kembali...
Dah... Dah... Dah... Jangan nak terharu... Jangan nak emo sangat la...
Aku belum mati lagi...

7 sebab kenapa aku tak update entry.
  1. Sibuk... Bukan betul betul sibuk pun... Cuma buat buat sibuk je... Macam la orang lain tak sibuk kan... Benci betul la bila ada blogger tak update atas alasan sangat sibuk termasuk la aku... Hoho...
  2. Tak sihat... Yup... Masih lagi batuk batuk dan batuk mendokoi koi koh... Malam tadi sebotol ubat batuk aku telan... Baru lena tidur! Ni pun ada rasa "high" lagi ni... Rasa laloqloklak je ni...
  3. Tepu... Alasan biasa bagi blogger cikai... Atau dalam kata lain, tak ada idea...
  4. Malas... Ini pun salah satu alasan gak ni... Idea tu ada... Tapi malas nak mencanai menjadi sebuah entry...
  5. Ikut suka hati aku la...
  6. Eh... Apa lagi ni ek...
  7. Fuhhhhh... Kali ni cukup betul 7 sebab... Selalunya mesti tak cukup... Kali ni mesti cikgu math aku menangis keharuan kerana aku dah penadi mengira!!!...
NotaKarut: Mood masih lagi sibuk sebenarnya... Kalau la ada dua lagi otak kan senang... Cam ni kena makan otak udang banyak banyak la...

2012/04/20

Kena Santau...

Penulis tak sihat...
Batuk... Batuk... Dan batuk...

Malam semalam langsung tak nyenyak tidur...
Korang santau aku ek?

NotaKarut: ~Tiada.~

2012/04/18

Apa Istimewanya Mukah?

Umai...

Burung Unta BlackPaper 

 Midin goreng belacan

NotaKarut: Malas nak menulis kerana si tukang karut batuk teruk... Sakit dado den ni haaaa...
Bagi yang bergaduh dalam entry sebelum ni... Teruskan bergaduh... Yang kaya tetap kaya... Yang miskin makin ramai....

2012/04/17

Otak Manusia Bergelar Pelajar...

Hai...

Petang ni nak menulis serius sikit...
Bukan nak menghentam... 
Bukan nak mencari salah... 
Dan jugak bukan nak menegur...
Cuma mahu membuat kamu berfikir sejenak...

Selepas membaca entry cik Umie Artoqiemie yang cantik dan lagi ayu...
Membuatkan aku berfikir... Yeh... Aku berfikir... Walaupun sejak dari pagi tadi aku belum mendapat zat makanan kerana asyik ter"keluar" je...

Waktu kamu sekolah menengah... Semasa kamu mengambil SPM... Apa sasaran kamu? Menjadi pelajar cemerlang? Menjadi yang kurang cemerlang atau kamu yang cukup cukup makan? Apa usaha kamu untuk mencapai sasaran kamu? Ada? Atau tiada??? Oh... Lupa... Kamu kan pelajar... Kamu hanya berminat nak mengorat budak tingkatan 4 yang comel comel dan menjadikannya adik angkat dan kemudiannya terangkat kain... Eh? Kamu mana ada masa nak fikir apa sasaran... apa nak buat lepas spm... apa nak sambung belajar... apa tu apa ni... Ada kamu fikir? Tak ada...

So... Keputusan spm kamu cukup cukup makan...
Betul? Sila angguk kanan angguk kiri... Kalau salah sila tekan pangkah dekat belah atas dan sila beredar...

Dengan keputusan spm kamu yang cukup cukup makan tu...
Dengan senang hati kamu memohon untuk menyambung pelajaran...

Kamu rasa... Siapa yang sanggup nak taja biasiswa kamu berdasarkan keputusan cukup makan kamu?

Ada? 

Kalau aku ada yayasan sendiri pun... Aku rasa, aku pun berfikir tujuh ratus lapan puluh lima kali nak ambil kamu menjadi pelajar tajaan...

So... Apa pilihan kamu?
PTPTN... MARA... Yayasan... Apa pilihan kamu?
Yayasan... Kamu tak layak... MARA... Lagi la tak layak... Biasiswa JPA... Errr... Lagi la ke laut...
Kamu disogokkan dengan PTPTN... Pinjaman... Bukan biasiswa...

Ye... Pinjaman... Ah! Kamu mana tahu itu pinjaman masa tu kan? Kamu tandatangan je masa tu... Mana la kamu tau kan... Kamu kan pelajar untuk belajar... Mana la kamu tau berfikir...

Yang kamu tau...
Masa duit PTPTN masuk awal sem... Duit sekelepuk jatuh atas riba...
Kamu joli sakan... Kamu gembira... Kamu tak pernah pegang duit sebanyak itu seumur hidup kamu...

Apa yang kamu beli wahai pelajar? 
Apa??? Kamu pelajar... Tak kan tak berani jawab soalan bodoh ni...
Beli buku? Hakkktuihhh! Jangan kamu cuba nak menipu... Kamu fotokopi je buku tu kan!!!

Yuppp... Hanphone baru... Touchscreen... Galaxy NOTE, Galaxy S2... HTC... Kalau ada model baru... Nak berlumba lumba tukar... Kadang kadang gaya memakai handphone ni mengalahkan orang yang dah berkerja...

Haipppp!!! Jangan sesekali nak menipu...
Aku selalu turun Shah Alam... Aku tahu keadaan semasa...
Aku pun kadang kadang malu nak jawab panggilan depan pelajar...

Tak pe... Kamu pelajar.. Itu bukan kesalahan kamu... Apa yang kamu tahu... Otak kamu digunakan untuk belajar... Bukan berfikir...

Bila dah hujung sem... Dah kering... Siapa jadi mangsa?
Itu aku tak nak jawab... Pandai pandai sendiri la...

Owh... Sekarang tiba tiba meletup kamu kamu kamu wahai pelajar nak hapuskan PTPTN...
Apa yang kamu fikir?

Aku pun peminjam PTPTN(ada sebab aku pinjam PTPTN masa ijazah, aku dapat biasiswa JPA, tapi aku tolak sebab masa tu biasiwa JPA memang sikit dan banyak kena potong sana sini dan tak mampu nak tampung pengajian...aku bukan nak mengadu keluarga aku susah walupun itu adalah hakikat sebenar... kerana aku percaya susah susah aku, ada lagi yang lebih susah dekat luar tu...  dengarnya sekarang ni JPA dah ok... dah tak potong potong dah macam masa aku dapat biasiswa masa diploma...)
Aku tetap tak sokong kamu walaupun aku adalah peminjam PTPTN...

Kenapa?
Kerana kamu bakal menyusahkan orang yang nak belajar...
Bukannya macam kamu yang suka nak berdemo sana sini...

Kamu kata kamu nak pendidikan percuma...
Boleh... Kamu belajar la bersungguh sungguh...
Kamu berhak jika kamu begitu...

Tapi adakah kamu begitu?

Kamu jawab...

Atau kamu mahu menghentam aku... Silakan...

NotaKarut: Aku suka jawapan Tun Dr. M... Sila pulangkan PTPTN jika kamu tidak mahu PTPTN... PTPTN hanya untuk orang yang memerlukan... SILA BACA LEBIH LANJUT DI SINI...

~Tak pernah aku menaip entry selama 1 jam... Owh... Syukur... Otak aku masih lagi berfungsi...~

Tumpang Tanya...

Hai... Hai... Hai... Bye Bye Bye...
Dekat airport nak ke Sibu ni...

Nak tanya...
Kepada kakak kakak dan adik adik yang dah pernah mengandung...
Kalau kamu loya dan muntah muntah apa akan kamu lakukan?

Ini bukan untuk si suri...
Ini untuk aku sendiri...

Suami suami kamu terasa nak muntah ke atau mabuk ke bila kamu wahai wanita yang baik hati?

NotaKarut: Pagi tadi muntah... Malam tadi muntah... Ini pun rasa lagi nak muntah... Harap harap tak ada airpocket la kang... Kalau tak mesti menjunam...

2012/04/16

Janji Melayu...

Hai...


Salam monday blues... 
Hari isnin yang sepatutnya bersemangat selepas mendapat rehat yang cukup di hujung minggu...
Bukannya menjadi alasan untuk bermalas malasan!
Ok... Ini peringatan untuk diri sendiri sebenarnya...
Jangan ambil hati, limpa mahupun jantung ye kawan kawan...

Janji melayu...
Sangat sinonim dengan melayu... Dah namanya pun "melayu"...
Janji jumpa pukul 8 pagi... Belum tentu pukul 9 pagi dapat jumpa...
Silap silap malangnya nasib, pukul 10 baru dapat jumpa... 
Itu pun selepas member tu bedal nasi lemak sotong dulu...

Awat la lagu ni?

Hangpa tak sekolah ka?
Cikgu hangpa tak ajar ka?
Awat? Bodoh loklak bingai tahap piang sangat ka hangpa sampai tak gheti tengok jam?

Awat hangpa bangga sangat ka jadi tuan "melayu" yang punya janji????
Bodoh sangat tahap gaban baja suria hitam sangat kah?
Musyikil la...
Belajaq pandai dah!
Kalau sekolah tu tinggi betuiii... 3 tingkat... Atas bukit lagi!
Tengok jam pun tak gheti?

Ah!!! Apa apa je la... Janji rock...

NotaKarut: Sedang berada di tepi pantai di Corus Paradise Resort Port Dickson... Menikmati angin pagi tepi pantai... Tapi dalam hati ada hangat sikit...

2012/04/14

Why Me?

Hai... Salam hujung minggu...
Hujung minggu di pertengahan bulan terasa sangat sepi kerana poket berisi habuk dan sampah sarap yang terdiri antaranya slip bank, tisu dan plastik gula gula...

Ada orang bertanya kenapa aku gelarkan diri aku tukang karut?
Kenapa ek?

Kenapa tidak tukang cuci?
Atau mungkin tukang rumah? Tak pun tukang tilik?
Yang pasti bukan tukang urut...

Haipppp!!! Ikut suka aku la aku nak letak nama apa pun...
Yang sebenarnya masa dulu... 
Masa mula mula berjinak jinak(sekarang dah jadi liar dah!) dalam dunia pem"blog"an ni... abis la lingkup bahasa melayu gini..

Aku guna nama aku sendiri je...
Nak tau nama aku? Ermmmm... Korang tengok link kat atas tu pun dah tau dah kan...

Apa bestnya jadi tukang karut?
haiiippp! Soalan sangat jahat dan kejam ok...
Bagi aku, aku tak ada batasan dalam penulisan aku...
Ikut suka jari aku je... Kadang kadang jari aku lagi laju dari otak...
Kadang kadang otak aku lagi laju dari mulut... Kadang kadang bawah perut lagi laju dari mulut...
Eh... Apa ni? Aku cakap pasal apa ni?

Aku ni pendiam... Korang percaya ke tak?
Aku ni baik... Mesti korang tak percaya kan...?
Aku ni orang nya sangat serius... Confirm mati mati korang tak percaya kan?

Entry ntah ke mana... Aduyai...
Nak buat review rasa kurang bersemangat...

Minggu depan nak pi PD, Sibu, Mukah, Kuching dan Sri Aman...
Ok... Jangan nak kata aku sibuk...
Itu dah biasa bagi aku...

NotaKarut: Aku rasa la kan... Nanti aku nak buat satu entry khas bagi setiap tenpat yang kau pergi la... Aku rasa macam ke"jeles"an pulak bila aku tengok orang lain menulis pasal pi jalan jalan ni... Padahal aku dah kerap sangat ke sana ke mari situ sini sinun, tapi tak ada minat nak menulis pun...

psssttt... Ada orang tanya... Kenapa malam jumaat je aku mesti cerita lain... psssttt... Haippp... hangpa ingat malam Jumaat tu malam jumaat je ka? hari isnin malam jumaat pun jadi... Hari ahad malam jumaat pun jadi... Hatta tengahari selasa pun kira malam jumaat gak tau... Eh... Ini cerita pasal baca Yasssin tau!!!!!!

2012/04/12

Jawab Pantun Dapat Review Part1...

Hai... Salam malam Jumaat...

Malam Jumaat???
Opppsss... Ok... Aku nak tulis entry ni laju laju...
Ada hal penting nak buat malam ni...

Seperti yang dijanjikan dalam entry sebelum ini di sini...
Hari ini pengomen pertama yang akan di review mengikut cara dan suka hati perut limpa aku je...

Masam masam si buah strawbery
Menjadi makanan burung sekawan
BobieDanBad pemilik blog BobieStory
Isinya ringkas gambarnya menawan

Kopi susu teh tarik
Menjadi minuman untuk tetamu
Gambar dipotret cantik menarik
Tidak mahukah kamu berkongsi ilmu?

Sikit merasa banyak pun merasa
Jangan sampai busuk meruap
Lewat ini diam berbahasa
Adakah kerana jari terkena kurap?

Kancil berlari dari diburu
Mengelak diri dari pemangsa
Dengar khabarnya menjadi guru
Satu pengorbanan mendidik anak bangsa

ok... Otak dah tepu... Air dah masuk kepala dah...
Tatata....

NotaKarut: Tunggu... Ada lagi... Tapi... Aku sedikit blur la cam mana nak buat... Bukan pernah buat review pung... Ada cadangan?

2012/04/09

Bila Tukang Karut Mula Bosan... Tukang Karut Mula Berpantun....

Hai...

Aku paling tak suka bila aku ada masa lapang...
Contohnya sekarang ni la...
Duduk sengsorang dalam bilik hotel di Kota Bahru...
Banyak masa lapang yang terbuang...
Tapi tak tau apa nak buat petang petang ni...
Duduk mengadap laptop tapi tak terkeluar pulak idea mengarut...

Hik hik hik...
Ini pun dah kira satu entry kan?
Aci tak?

Ah!!! Fikiran dah mula melayang ntah ke mana...

Jom berpantun la...

Sayang sayang si bunga cengkih
Dibawa lari orang terpandang kaku
Dari jauh nampak menyengih
Tegurlah kalau kenal akan daku...

Dikejar ayah takut kena ligan
Sayang anak ditangan tangankan
Jangan malu janganlah segan
Aku bukan seperti yang digambarkan...

Riuh rendah ibu mengomel
Ikan terhidang dicuit budak
Aku tau aku ni comel
Jangan berani berkata tidak...

NotaKarut: Siapa yang berpantun dengan aku, aku akan review blog dia dengan percuma mengikut cara aku... Ini tawaran terhebat sepanjang zaman ni...

2012/04/08

Ikan Bawal...

Tadi... Saja membuang masa yang terluang...
Pusing pusing cuci mata di PKNS...

Si suri sibuk cuci mata cari baju... Tudung... Seluar...
Si laki sibuk mencuci mata menjeling budak budak UiTM...
Hik hik hik...

"Kak... Mai tengok tudung bawal ni kak..."
"Yang ni 3 tone calour kak..." Kata si penjual yang comel lote...

"Berapa dik..." Tanya si suri...

"Murah je kak... Yang 3 tone ni RM17 je..."

"oooooo... Cam tu... Yang 2 tone ni RM 12.70 la ek..."
"Yang 1 tone ni... Confrim RM6.30... murah tu..." Kata si laki...

Faham?

Aku tau math spm korang dapat C cangkuk...
Tu yang lambat je tu...
Betul tak?

NotaKarut: Hai kak Ipar... Tak sangka kak ipar baca blog yang mengarut ni...
Hoho... Lepas ni dah tak boleh nak mengarut sangat sangat sangat dah!!!

2012/04/07

Ok... Fine...

Hai...

Salam hujung minggu...
Hai... Hai... Hai...
Hari ni aku kerja oooo... Walaupun cuti yang sebenarnya...
Nak buat guano...
Meja ni dah penuh dengan surat dan sampah sarap sampai tak nampak depan dah...

Dah... Jangan nak puji pujian mengata aku rajin...
Kang aku riak kang cam ne?
Kang membesar lak punggung aku lagi ni kang... Terlebih mantop lak nanti...

Fuhhh... Blogger tegar bila dah sibuk... Tetapi masih lagi sempat nak mencoret dan mengarut...
Tahniah untuk diri sendiri...
Ke mana aku menghilang seminggu ni?
Tak ke mana mana pun... Hanya ke Kuala Pilah, Jempol, Seremban, PD, Putrajaya, Sungai Petani, Baling, Kubang Pasu, dan Perlis sahaja... 

Minggu depan? hummmmppp... Ke Kota Bahru, Kuala krai... Ipoh...

Minggu depan lagi... Hummpppppppp... Sibu, Mukah, Kuching...

Ok... Jadual bulan 4 ni dah penuh ok...
Oppppsss... Bukan bulan 4 je... Bulan 5 pun dah penuh ok...
Ok... Fine...

Aku tau...
Korang mesti nak mengata...

"TAK TANYA PUN!!!"

Ah... Lantak la...

NotaKarut: Meja dah bersih sebersih bersihnya... Dah macam dekat kaunter pertanyaan lak meja aku ni... Kosong je...

TekaTeki: Buah apa yang paling ranum di dunia ini?

2012/04/06

Risau...

Dalam hati itu ada risau...
Itu risau banyak kacau...
Itu rasa risau penyebab runsing...
Runsing... Bila dengar ada khabar angin...

Khabar yang berangin... 
Kalau tak ada angin, manakan pokok akan bergoyang...
Kadang kala khabar angin ni boleh membikin badan berangin...

NotaKarut: Dapat email daripada pengurusan sumber manusia... Aktiviti rombakan penempatan pegawai secara besar besaran akan dilakukan... Aduyai... Mana la aku nak tercampak ni...

2012/04/05

Hilang...

Tukang karut hilang...

Menghilangkan diri...

Tolong... Tolong... Tolong...


Published with Blogger-droid v2.0.4

2012/04/01

Kenapa Aku???

Hai...

Kenapa???
Apa yang kenapa???
Mengapa mesti kenapa???
Apakah sebab kenapa???

Ok... Intro yang serabut dengan pertanyaan...
Aku tau...
Haippp... Jangan nak baling batu sembunyi tangan ek...

7 Sebab kenapa aku jadi jurutera...
  1. Sebab tak ada bakat melukis... Lukis orang lidi pakai pembaris pun boleh senget benget... Guano nak jadi arkitek...
  2. Sebab tak ada bakat menyanyi... Kalau aku menyanyi dalam bilik air, jentik jentik yang hidup dalam air bertakung pun boleh pengsan... Ce bayangkan tu... Faizal Tahir kalau aku dengar nyanyi... Confirm mamat tu resign jadi mentor la... outoftune!
  3. Kenapa tak jadi doktor walaupun masa spm amik Biologi? Haippp! Ingat best ke jadi doktor? kerja tak tentu masa... kena oncalll kena itu kena ini... Hik hik hik padahal bio dapat 5 cangkuk je pun nak kecoh...
  4. Kenapa tak jadi polis... Sebab tak pandai berkawat... Korang pernah tengok orang berkawat kaki dan tangan yang sama dihanyun? Tak ke buruk tu.... Kalau komander bagi arahan "dari kanan, jalan" confirm kaki kanan dan tangan kanan pun turut gerak... Abis tu guano? Nampak sangat tak berbakat...
  5. Awat? Hangpa pikir aku tak ada bakat ka? Ada la... Bakat aku mengarut dan menyakat orang!
  6. ok... Aku dah blur... Babai...
NotaKarut: Tadi sesaje je jalan jalan cari rumah... Umangggaihhhh! Kalau tak ada gaji 7k ke atas... jangan harap la nak beli rumah yang ada tanah sekarang... Pi la cari rumah burung merpati... Itu pun dah 300k dah... Gilosss laaa...