2016/02/28

Apa Nak Buat Kalau Terjumpa Skandal Waktu Sekolah...

Bila menghadiri kenduri kahwin di kampung...

Ini la masanya jumpa kawan kawan lama...

Tak terlepas TER jumpa jugak skandal skandal gosip masa zaman persekolahan dulu dulu...

Dalam hati terdetik...

Kenapa la aku minat sangat dia ni dulu???

Nasib baik mata terbuka jauh perjalanan jauh pemandangan...

Kalau tak mesti nyesal...

Tak cam dah mana badak mana orang...

### tolong jangan kecam aku... Hanya terdetik di hati diluah di sini...


2016/02/25

Ragam Gurau Senda Suami Isteri.

Ragam Gurau Senda Suami Isteri...


Sambungan semalam...

Suami: Kata diet?

Isteri : Iye... Diet la ni... Tapi rasa nak kunyah something...

Suami: ha... Order la...

Isteri: Abang makan apa?

Suami: Teh O suam, Nasi goreng cendawan telur dadar se...

Isteri: Hummmmmm... Nak makan apa ye?

Suami: Isk... Tu menu tu... Tengok la mana berkenan... Abang nak gi petronas jab... Nak cucuk buntut Rimau... Mana tau kot kot ada baki lagi...

1 minit berlalu...

3 minit...

5 minit....

10 minit...

15 minit...

Pengsan!

Suami: kata tadi nak diet!!!

2016/02/24

Ragam Gurau Senda Suami Isteri 1.

Ragam Gurau Senda Suami Isteri 1.


Isteri : Abang... Malam ni sayang diet... Tak nak makan... Abang tak payah masak la...

Suami : Ok... Abang keluar cari makan kejab...

Isteri: Kejab bang...

15 minit kemudian...

Isteri : Jom... 

Suami : Eh... Nak ikut ke???????


Bersambung.......... Pulak dah....


2016/02/17

Apa Yang Bagus Sangat Dengan Pekerja Bangladesh Ini???

Panas... Panas... Panas isu ini...

Berita kemasukkan 1,500,000 orang pekerja dari negara Bangladesh seperti yang diumumkan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri...

Apa yang bagus sangat dengan perkerja Bangladesh ni sampai KERAjaan nak membawa masuk seramai 1.5juta orang?

Murah ke gaji Bangladesh?
Ye murah kalau kita tengok dari gaji sahaja... Kalau kita tengok dari keseluruhan... Bayaran Levi, yuran proses, visa dan bon jaminan bagi sektor Perkilangan bagi seorang pekerja adalah RM 1995.00 tidak termasuk bayaran bawah meja, bayaran tepi meja, bayaran atas meja, markup agen gedebak gedebuk kos meningkat jadi RM4,000 - 6000... Bayaran ini sepatutnya dibayar oleh majikan... Tetapi hakikatnya pekerja itu yang terpaksa membayarnya secara bulanan... Gedebak gedebuk mereka kena kerja hampir 16 jam sehari untuk melunaskan segala bapak bayaran tersebut dalam masa setahun...

Ko nampak tak siapa yang untung atas angin sekarang???

Masa aku kerja di sektor pembinaan dahulu... Gaji seorang bangla yang baru masuk ke negara ini tanpa ada apa apa SKILL kerja pembinaan mahupun sijil kemahiran yang cakap bahasa melayu pun tak reti adalah RM40-50 sehari... Wow!!! 

Itu pun diterima kerja tanpa ada sebarang TEMUDUGA!!!
Gaji bersih RM40-50... Sebulan RM1000-1100... Tanpa tolakan KWSP... SOKSO... Cukai... Zakat... Setiap kali gaji, bersusun bangla ni depan Pengendali Kiriman Wang... Tahu berapa yang diorang hantar? RM 900...

Wei... RM 900 seorang.... Kalau ada 1.5 juta kat negara ni... 1,350,000,000.00 (1.35 billion) sebulan duit kita... Diulang... duit kita dihantar balik?

Tak nampak apa kesannya pada matawang negara? Itu baru kira kira 1.5 juta... tahukah negara kita sekarang ada 7 juta pekerja asing!!!

Apa KERAjaan ini kita ini TULI dan PEKAK sangat ke... Tak nampak masalah yang sebesar ini yang boleh melemahkan Ringgit yang sedia lemah... Puiiiiii... Haktuihhhh... Tak perlu Ijazah Sarjana Kedoktoran pun kita dah boleh tahu apa keburukan pengaliran Ringgit ke luar negara!!!

Anak tempatan... Yang dah lama duduk kat negara ini.... Yang sejak lahir kat negara ni... Yang tahu berbahasa melayu... Yang ada sijil kemahiran... Kalau minta kerja di tapak pembinaan, macam macam sial dibuatnya!!!

Kena temuduga... Kena isi borang segala serbi macam macam... Tanya sijil kemahiran... Ada tempoh percubaan tempoh kerja!!! Gaji? Hummmm... Kalau ada sijil ada la gaji RM 70-120 sehari... Kerja tak ada KWSP... Tak ada SOKSO... Rumah tak beri...

What the Fuck man??? Bangla yang ZERO kosong bangang tu boleh je diterima bulat lonjong petak gitu aje!!!

Ini yang orang tua tua dulu dah bagitau...

KERA DI HUTAN DISUSUKAN... ANAK DIRUMAH MATI TAK MAKAN!!!

Pekerja Bangladesh ini RAJIN???

Puiiiiii!!! Pi la tanya mandur mana mana industri pun...
Semua akan mengakui... Pekerja bangladesh adalah yang paling pemalas, tak dengar kata, tak ada skill, lain disuruh lain dibuat, suka berborak bila diletakkan dalam satu kumpulan yang sama...

Dah la... Aku malas...

Kita jugak yang baik hati... Terima seadanya sahaja...

Kita terima jika kita pergi kedai makan fastfood, bangla yang hidangkan kita makanan... yang masak makanan kita...

Kita terima aje bila kita makan biskut... yang pekerja nya kebanyakan adalah bangladesh... kita telan sedap je....

Tahukah kita... Bangladesh pergi kerja tak MANDI!!!

Pui... Kembang tekak...


2016/02/15

Seperti De Ja Vu...

2009 - tahun pertama perkhimatan.
Miri - tugasan pertama

8tahun berlalu...

2016 - Alhamdulillah... Dapat naik pangkat.
Pindah ke Jabatan Baru.
Pejabat di Putrajaya...

Miri - tugasan pertama...

Seperti De Ja Vu...

Apakah blog Karut ini akan hidup berseri semula???

Dengan tugasan banyak di luar... Sama seperti 8 tahun yang lepas...

Rasanya idea menulis banyak mencurah curah bila keluar daripada kepompong selesa dan berjauhan dari suri...

NotaKarut ; hai... Hai semua... Ada lagi le yang setia?

2016/02/13

Zikir... Zikir... Dalam Gurau...

TK : Pak imam !
Imam : Apa hal TK?

TK : Anak imam lumba haram !
Imam : Astaghfirullahazim !!

TK : tapi menang !
Imam : Alhamdulillah rezeki dia...

TK : Sampai garisan penamat dia tergelincir dan jatuh.
Imam : Innalillahiwainnalillahirojiun !!

TK : Tapi anak imam tak luka.
Imam: Syukur Alhamdulillah...

TK : Motor dia pun tak rosak.
Imam: Subahanallah...

TK : Hadiah dia dapat awek cun!
Imam: Astaghfirullah !!

TK : Tapi dia nak bagi imam buat isteri ke-2
Imam: Alhamdulillah..


NotaKarut : Alhamdulillah... Dapat zikir penuh hari ni...

2016/02/11

Pantun Malam Jumaat

Pantun Malam Jumaat


Malam ini malam jumaat...
Ibu2 nak kena ingat...
Bapak2 siang dah penat...
Malam jumaat bapak nak rehat...

Anak2 janganlah bising...
Bapak penat ..hati pun runsing...
Siang hari dah macam gasing...
Darah naik ..kepala pun pening...

Ibu2 carikan ubat...
Agar bapak segera dirawat..
sakit pinggang dan sakit urat...
Ambil segelas air.. Bismillah Selawat...

Ibu2 yang baik hati...
Urutlah badan sampai ke kaki...
Kalau memang sayang kan laki...
Jangan mengelak..alasan dicari.

Kena urut ..bapak pun segar...
Badan lesu..segar bugar.

Mata pejam..pintu di langgar...
Pujuklah tidur..di dalam gebar...

Pagi subuh bapak pun bangun...
Bapak bangun tersenyum2...
Wajib mandi jangan tayamum...
Dirikn solat..isteri jadi makmum...

Lepas solat bapak berdoa...
Panjangkn umur..nak tambah dua...
Ibu pun amin..dia tak dengar...
Tambah rezeki...tambah semua...