2013/08/31

Cuti cuti Malaysia...

2013/08/29

BE...

Orang lain... Erk... Maksud aku blogger lain,
Kalau dapat BE daripada Nuffnang, berebut rebut keluar entry...

Tak dan nak baca, dah keluar lagi entry baru...

Makin banyak aku dapat BE makin malas pulak nak mengarut...

Abih tu guano ni?

2013/08/28

Grrrr... Grrrrr... Grrrrrrrrrrrrrmmmm...

Pernah tak korang rasa lambat?

Ala... Musim kemerdekaan ni biasa la jem sana, jem strawberi sini, jem nenas kat sinun... Apa ada hal...  Jem dan KL memang tak boleh dipisahkan kan...

Pagi ni... Dah la lambat...

Sampai je... Lif terbuka...

Dalam hati ada taman berbunga... Wah... Cantik... Sorang je dalam lif...
Pandang jam...

Ok... Cun... Ada lagi 3 minit...
Bila nak tertutup je pintu lif... Ada sorang mamat tahan pintu... Terbuka balik pintu lif...

Masuk sorang mamat...
Lepas tu biar pulak pintu terbuka...

Masuk minah dan mak mak lagi...
Lepas tu nak terkatup je balik...

Ada lagi yang tahan... Terbukak balik pintu lif...
Masuk lagi... Meramaikan majlis kata orang...

Dah agak sendat lif tu...
Baru je nak rapat tertutup... Lagi seinci la lebih kurang...

Ada pulak yang gatal tangan tekan butang kat luar tu...
Terbukak lagi...

Dalam hati ada rasa nak marah ni...

Jeling jam... Ermmm... Ok...
Tunggu... Punya tunggu...

Dah... Sudah... Tak nak tutup pulak pintu lif ni...
Berbunyi panjang je... Ahhhh... Dari aku boleh jadi cepat tadi dah jadi lambat... 

Rasa... rasa nak lempang je mamat yang mula mula tahan lif tadi...

Kesimpulannya... Ah... Ala Bos... Saya terlewat seminit... Sekian laporan keterlewatan saya...

2013/08/26

Kembang Kuncup...

Situasi sebelum Raya...

Tukang Karut: Sayang... Kenapa seluar ni...

Suri: Kenapa? Apa nya?

Tukang Karut: Seluar ni dah mengembang dah ke? Londeh je...


Situasi selepas  Raya...

Tukang Karut: Yang... Abang rasa...

Suri: Ye... Abang rasa apa?

Tulang Karut: Ingat lagi tak seluar abang yang dah kembang hari tu...

Suri: Yea... Ingat...


Tukang Karut: Hairan bin ajaib la yang... Hari ni dia dah kuncup balik la...
Ni confirm lodeh punya pasal la ni...

2013/08/23

Puasa Sunat 6 Hari Syawal...

Musang Berjangut: Pak Pandir, jom sarap... Minum minum dulu... Ngumpat ngumpat dulu... Menambahkan dosa dosa yang dah sedia banyak tu... 

Pak Pandir: Erm... Aku puasa sunat... Ada 2 hari lagi ni... Ko pergi la dulu...

Musang Berjangut: Ko TK? Puasa gak ke?

Tukang Karut: Puasa... Tapi jom la minum dulu...

Musang Berjanggut: Tadi ko kata puasa... Tinggal berapa hari lagi?

Tukang Karut: Erm... Tak pe la... Aku punya dah tinggal sikit hari je lagi...

Musang Berjanggut: Owh... Tinggal berapa hari?

Tukang Karut: Ada 6 hari lagi...

2013/08/21

Budaya Orang Kampung Vs Bandar...

Orang kampung... Nak beraya... Terjah je...
Tak kisah la berapa batalion nak datang pun...
Datang la... nak angkut mak sedara nenek sedara dua pupu, kupu kupu... Lantak ko la...
Yang penting ko datang beraya...

Orang bandar... nak beraya... Kena buat appointment...
Kena tunggu open house... Tu pun yang dijemput orang tertentu sahaja...

Raya untuk mengeratkan silaturahim dan bermaaf maafan ke raya untuk hapa ni?
Aku pun tak tau... Budaya mana ntah yang dah meresap dalam orang yang kononnya bandar yang asal usulnya mandi sungai jugak dulu!

2013/08/19

Hai...

Hai... Selamat berkerja semua...

Hai... Jumpa tak jalan ke pejabat pagi ni?

Hai... Ke terhangak hangak keliru jalan nak ke pejabat...

Nak mengharung jem...

Erk... Ke aku je rasa cam tu?

2013/08/16

Hikayat Pak Pandir... Lepas Raya...

Pak Pandir: Doktor... Tolong saya doktor... Saya sakit ni...

Doktor: Sakit? Awak sihat je ni... Sakit apa?

Pak Pandir: Sakit doktor... Sakit sangat ni...

Doktor: Erm... Awak ni terlebih makan kuih raya kot? tu yang sakit tu...

Pak Pandir: Tak doktor.. Saya rasa hati saya tak sihat...

Doktor: Meh saya periksa awak... Awak baring...



Erm... Ermmm...

Doktor: Hati awak ok je ni...

Pak Pandir: Hati saya sakit doktor...

Doktor: Ok je ni... Tak ada sakit pun... Sihat je...

Pak Pandir: Saya sakit hati doktor... Sakit hati... Sakit hati bila jumpa sampul raya tak ada lagi duitnya!!! Sakit hati... Sakit hati ni...

2013/08/15

Balik habitat...

Penulis baru balik ke habitat...
Balik ke sarang... Mengeram telur dua bijik...

Konon nak kerja esok...
Kerja hari Jumaat...
Geli geli je kan nak kerja Hari Jumaat ni...


2013/08/06

Pantun Selamat Hari Raya - Versi Original Tukang Karut.

Mudik sungai di pagi hari,
Menebar jala menangkap ikan,
Tukang Karut menyusun sepuluh jari,
Terpincang kata harap maafkan…

Sesudah petang mudik hiliran,
Peraih ikan tunggu di jeti,
Dunia blog banyak sindiran,
Takut ada yang makan hati...

Gulai lemak udang galah,
Kenyang perut senang hati,
Kalau ada silap dan salah,
Jangan disimpan dibawa mati...

Sejuk nyaman air kepala,
Sekali rasa nak lagi,
Jangan buat buat lupa,
Esok kita berpuasa lagi...



Selamat hari raya AidilFitri
Tukang karut memohon Ampun Maaf jika ada tersalah silap terkasar bahasa, terasa hati dek sindiran, komen yang tak membina dan sebagainya...

2013/08/05

Ni Siapa Yang Nak Raya Ni?

Semalam punya cerita...

Shopping tak hengat dunia...

Masuk kedai sini... Keluar kedai sana...

Bergesel bontot... Kalau perempuan itu rezeki, kalau tergesel lelaki itu bala...
Nasib baik puasa, kalau tak dah ajak suri balik dah... Tunai 'zakat'... Mana boleh tahan beb...

Tapi yang hairannya...

Kenapa aku tengok kaum kaum lain yang tak sambut Raya pun sibuk bershopping...

Menyemakkan keadaan yang sedia semak!!!

Ada orang yang bau 'kari'... Ada bau 'limau'... Dan ada gak yang bau 'susu'... Yang tak tahan tu bau ketiak 'bawang putih'...

Aku yang nak raya ke depa yang nak raya ni?????

NotaKarut: Aku masih berkerja dengan gigihnya ni... Di kala orang ramai dah balik kampung... Ok... Gigih tu tipu, kejab lagi nak tolong bukak pintu sogo ni....

Koleksi Pantun Hari Raya AidilFitri V1... Repost...

Lapar puasa terketar-ketar
Bila berbuka lega rasanya
Kad raya tak sempat nak hantar
Kiriman MMS pun dah ok kiranya

Anak Dolah makan lepat
Makan lepat berinti kelapa
Nak hantar kad raya dah tak sempat
Pakai MMS pun kira ok apa

Lemah lembut tuan puteri
Berkain cindai cantik dipandang
Meriah menyambut Aidilfitri
Sahabat handai datang bertandang

Udara dingin hening pagi
Tabuh bising mulakan hari
Aidilfitri menjelma lagi
Masing-masing pakai berseri

Tanpa mengira miskin kaya
Pangkat kedudukan hamba shaya
Sama-sama menyambut raya
Maaf-maafan di hari bahagia

Aidilfitri hari kemenangan
Kejayaan menempuh halangan
Mengenali erti kesenangan
Bagi mereka yang kekurangan

Aidilfitri hari kemaafan
Menghapus kesalahan sesama insan
Memupuk perpaduan sesama ehsan
Mengikat tali keakrapan

Cincin disarung hati berdebar
Jarinan lembut wajah terhias
Ramadan disambut penuh sabar
Aidilfitri disambut dengan meriah

Saidina Affan menyusun kata
Tutur peri yang aulia
Maaf-bermaafan sesama kita
Di Aidilfitri yang mulia

NotaKarut: copypaste... Belum ada mood nak cipta pantun sendiri...

Koleksi Pantun Hari Raya AidilFitri V2... Repost...

Mudik sungai di pagi hari,
Menebar jala menangkap ikan,
Tukang Karut menyusun sepuluh jari,
Terpincang kata harap maafkan…

Jolok rambutan guna galah
Dibuat buah tangan ketika ziarah
Mohon maafkan andai tersalah
Barulah hari raya menjadi meriah

Marahkan anak cucu dilempang
Cucu curi makan kuih denderam
Maafkan aku dengan hatimu yang lapang
Semoga lebaran hati kita tenteram

Budak mandi manda di paya,
Nyaris dimakan sang buaya,
Mendapat sampul di pagi raya,
Cukup la sekadar seringgit seorang ya.


Koleksi SMS Hari Raya 2013 - 2 Repost.

Masak lemang sambil berdiri,
Hendak makan di aidil fitri,
Nak hantar kad posmen dah cuti,
SMS jer boleh ku beri.
SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI.

Ada ketikanya…
MATA silap memandang,
TELINGA slh mndengar,
LIDAH trlnjur brkata,
FIKIRAN khilaf mnafsir,
& HATI silap mnduga.
Mohon maaf atas segalanya,  Salam Aiil Fitri.

Lapar Puasa Terketar2,
Bila berbuka lega rasanya,
Kad raya tak sempat nak hantar,
SMS pun kira oklah ye…!

Membeli belah dipasaraya,
Sambil mengorat anak Pak Ali,
Kalau puasa “Selamat Hari Raya”
Kalau tak puasa sambutlah “Depavali”
“Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin”

RAMADHAN telah menjelma.
Berdoalah sebelum menjelangnya SYAWAL
BERDOA   BERDOA   BERDOA   BERDOA
ORANG CAKAP BERDOA LAA…
Bukan picit-picit henpon!

Makan Roti Dengan Sekaya,
Selamat Hari Raya
Sepuluh jari tersusun rapi,
Bunga melati pengharum hati,
SMS dikirim pengganti diri,
Memohon maaf setulus hati,
Mohon Maaf Zahir Dan Batin.

Malam-malam lihat lampu jalan,
tengok-tengok hantu raya,
hati-hati diatas jalan,
supaya selamat pulang beraya.

jambangan indah lagi berseri,
menjadi hiasan di aidil fitri,
sms ku kirimkan pengganti diri,
tanda ingatan tak lupa dihati

bulan ramadhan bulan yang mulia,
di sambut dengan hati yang gembira,
kini syawal semakin menjelma,
tangan ku hulurkan maaf dipinta…

Ada mata pandanglah keindahan,
Ada mulut berbudilah pertuturan;
Ada hati berilah kesayangan,
Ada salah silap silalah maafkan.

Aidilfitri hari kemaafan
Menghapus kesalahan sesama insan
Memupuk perpaduan sesama ehsan
Mengikat tali keakraban

kuih makmur kuih tat
mari makan sama ketupat
bukan je selamat hari raya tapi hari raya yang slamat
itu yang perlu kita ingat

Terlebih bisa tutur bicara,
Disimpan jangan ampun dipinta,
Syawal dinanti kan kunjung tiba,
Ikhlas dari hamba yang cantik jelita.. ;b

Cincin disarung hati berdebar
Jarinan lembut wajah terhias
Ramadan disambut penuh sabar
Aidilfitri disambut dengan meriah

Saidina Affan menyusun kata
Tutur peri yang aulia
Maaf-bermaafan sesama kita
Di Aidilfitri yang mulia

Buah pauh ditengah bendang
Jadi dagangan ditengah kota
Saudara jauh datang bertandang
Bermaaf-maafan sesama kita

Sungguh rendang pohon rumbia
Tempat persinggahan sianak kera
Ketupat rendang sudah tersedia
Jemputlah semua menjamu selera

Sungai disusur sehari-hari
Dalam gelap menangkap ikan
Kami menyusun sepuluh jari
Salah dan silap harap maafkan

Disisir diandam dengan cekap
Potong rambut pelbagai gaya
Puasa sebulan sudahlah lengkap
Kita menyambut Hari Raya

Negara kita aman sentosa
Jangan dilupa orang terinyanya
Makan sudah baju bergaya
Orang fakir jangan dilupa

Masak udang dan gulai ketam
Pembasuh mulut kuih keria
Berbunyi mercun berdetum detam
Riang gembira dihari raya

Adik tersayang segak bergaya
Mengait kuih di atas para
Suasana riang di hari raya
Bermaaf-maafan riang gembira

Menyeberang lautan melintas negeri
Terbang jauh dari Itali
Datuk nenek muka berseri
Anak cucu telah kembali

Gua Niah pintunya lebar
Dayak dusun jadi penjaga
Datuk nenek tidak tersabar
Kuih tersusun di atas meja

Memukul gendang pelbagai gaya
Amat meriah riang gembira
Ramai bertandang di hari raya
Tersenyum riang sanak saudara

Sebelum lidah keluh,
sebelum hati kembali membeku,
sebelum tangan kaku & sulit hanya untuk sekedar minta maaf lewat sms
& sebelum semua operator sibuk..
MOHON Maaf atas semua khilaf yg ku lakukan

Buat meriam pasang pelita,
Asap keluar bunyi tak de,
Ucapan raya maaf dipinta,
Harap tak de yang mengguris jiwe.

Masak lomak cili api
Campo dongan ! daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri
(org kolumpo jgn kocik ati!!)

secebis kasih membuatkan kita sayang
seucap janji membuatkan kita percaya
sedikit luka membuatkan kita kecewa
tapi sebuah persahabatan selamanya bermakna
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN

Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung Daik bercabang tiga
Makan sudah bersalam pon sudah
Duit raya takkan dah lupa.

Gulai tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupai
Pandu hemat ingat kampong
Asal teman selamat sampai

moon may come,
moon may go,
when syawal come,
ramadhan has to go,
if lebih mkn,
if silap seloroh,
plez 4givekn,
make it zero zero,
selamat hari lebaran,
lebarkn persaudaraan,
kosongkn persengketaan
selamat hri raye,
maaf zahir dan batin

Koleksi SMS Ucapan Hari Raya 2012
Koleksi Pantun Hari Raya
Koleksi Pantun Hari Raya 2

2013/08/02

Lawak Puasa... Pak Pandir...

Pak Pandir menaiki bas untuk balik berhari raya di kampung...
Pak Pandir duduk di sebelah seorang ibu muda yang seksi lagi cun melecun...

Anak Ibu muda menangis... Mungkin kerana kelaparan...
Lalu dia menyelak baju untuk menyusukan anaknya namun anaknya menolak...

"Cepat minum, kalau adik tak nak minum mama bagi abang sebelah ni minum,"si ibu memujuk anaknya...

10 minit berlalu namun anaknya masih juga tidak mahu minum...

"Kalau adik tak nak minum, mama bagi betul kat abang sebelah ni,"pujuk si ibu lagi...

Pak Pandir yang dari tadi nampak gelisah lalu berkata...

"Cik adik, tolong buat keputusan cepat, dah pukul 7.24 petang dah ni... Kejab lagi waktu berbuka... Mana satu saya nak buat berbuka ni?" Sambil melihat kurma di tangan dan payudara ibu muda tersebut...

Aduyai... Tepuk Dahi Laju Laju...

2013/08/01

Seloka Nak Raya...

Hujung hujung puasa,
Ramai yang jadi gila berjilid,
Walaupun banyak lagi masa,
Habis kosong surau dan masjid...

Tinggal la pak imam dan bilal serta dua tiga orang,
Dulu sesak sekarang lengang boleh dibilang,
Hati pak imam pun dah bengang,
Nasib baik aku Pak Imam, Kalau tak aku pun dah jalan...

Sogo KLCC dan juga lain lain shopping complex,
Ramainya orang macam semut dan pepijat,
Tak kesah kalau bergesel bontot,
Asal dapat apa yang dihajat...

Selagi belum dengar takbir raya,
Ada saja yang tak ada,
Mula la meroyan tak tentu hala,
Mengabiskan duit yang dok ada...

Orang jantan punya kepala
Tak kesah apa yang mendatang
Duk fikir bakar mercun bola
Nak jadi hero bergegar kampung

Orang perempuan lain pulak ceritanya,
Ada saja yang tak kena,
Kalau boleh baju raya nak sedondon,
Lagi bagus kalau langsir pun kena...

Hajat dihati nak sedondon,
Tak jumpa size dah diambil orang,
Meraung meroyan depan laki tersedu sedan,
Nasib baik tak kena pelempang...

Dugaannnnn... Cobaaannnnnnnn...

Pagi ni langgar bontot kereta orang...

Orang tu nak elak orang yang melintas jalan tiba tiba...

tangan terketar ketar lagi ni...