2016/02/17

Apa Yang Bagus Sangat Dengan Pekerja Bangladesh Ini???

Panas... Panas... Panas isu ini...

Berita kemasukkan 1,500,000 orang pekerja dari negara Bangladesh seperti yang diumumkan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri...

Apa yang bagus sangat dengan perkerja Bangladesh ni sampai KERAjaan nak membawa masuk seramai 1.5juta orang?

Murah ke gaji Bangladesh?
Ye murah kalau kita tengok dari gaji sahaja... Kalau kita tengok dari keseluruhan... Bayaran Levi, yuran proses, visa dan bon jaminan bagi sektor Perkilangan bagi seorang pekerja adalah RM 1995.00 tidak termasuk bayaran bawah meja, bayaran tepi meja, bayaran atas meja, markup agen gedebak gedebuk kos meningkat jadi RM4,000 - 6000... Bayaran ini sepatutnya dibayar oleh majikan... Tetapi hakikatnya pekerja itu yang terpaksa membayarnya secara bulanan... Gedebak gedebuk mereka kena kerja hampir 16 jam sehari untuk melunaskan segala bapak bayaran tersebut dalam masa setahun...

Ko nampak tak siapa yang untung atas angin sekarang???

Masa aku kerja di sektor pembinaan dahulu... Gaji seorang bangla yang baru masuk ke negara ini tanpa ada apa apa SKILL kerja pembinaan mahupun sijil kemahiran yang cakap bahasa melayu pun tak reti adalah RM40-50 sehari... Wow!!! 

Itu pun diterima kerja tanpa ada sebarang TEMUDUGA!!!
Gaji bersih RM40-50... Sebulan RM1000-1100... Tanpa tolakan KWSP... SOKSO... Cukai... Zakat... Setiap kali gaji, bersusun bangla ni depan Pengendali Kiriman Wang... Tahu berapa yang diorang hantar? RM 900...

Wei... RM 900 seorang.... Kalau ada 1.5 juta kat negara ni... 1,350,000,000.00 (1.35 billion) sebulan duit kita... Diulang... duit kita dihantar balik?

Tak nampak apa kesannya pada matawang negara? Itu baru kira kira 1.5 juta... tahukah negara kita sekarang ada 7 juta pekerja asing!!!

Apa KERAjaan ini kita ini TULI dan PEKAK sangat ke... Tak nampak masalah yang sebesar ini yang boleh melemahkan Ringgit yang sedia lemah... Puiiiiii... Haktuihhhh... Tak perlu Ijazah Sarjana Kedoktoran pun kita dah boleh tahu apa keburukan pengaliran Ringgit ke luar negara!!!

Anak tempatan... Yang dah lama duduk kat negara ini.... Yang sejak lahir kat negara ni... Yang tahu berbahasa melayu... Yang ada sijil kemahiran... Kalau minta kerja di tapak pembinaan, macam macam sial dibuatnya!!!

Kena temuduga... Kena isi borang segala serbi macam macam... Tanya sijil kemahiran... Ada tempoh percubaan tempoh kerja!!! Gaji? Hummmm... Kalau ada sijil ada la gaji RM 70-120 sehari... Kerja tak ada KWSP... Tak ada SOKSO... Rumah tak beri...

What the Fuck man??? Bangla yang ZERO kosong bangang tu boleh je diterima bulat lonjong petak gitu aje!!!

Ini yang orang tua tua dulu dah bagitau...

KERA DI HUTAN DISUSUKAN... ANAK DIRUMAH MATI TAK MAKAN!!!

Pekerja Bangladesh ini RAJIN???

Puiiiiii!!! Pi la tanya mandur mana mana industri pun...
Semua akan mengakui... Pekerja bangladesh adalah yang paling pemalas, tak dengar kata, tak ada skill, lain disuruh lain dibuat, suka berborak bila diletakkan dalam satu kumpulan yang sama...

Dah la... Aku malas...

Kita jugak yang baik hati... Terima seadanya sahaja...

Kita terima jika kita pergi kedai makan fastfood, bangla yang hidangkan kita makanan... yang masak makanan kita...

Kita terima aje bila kita makan biskut... yang pekerja nya kebanyakan adalah bangladesh... kita telan sedap je....

Tahukah kita... Bangladesh pergi kerja tak MANDI!!!

Pui... Kembang tekak...


6 ulasan :

QasehnyaRania berkata...

tahu...tapi apa boleh buat...

Haryz Khairuddin berkata...

apa bagusnya bangla? setiap sorg yg masuk agak2 berapa byk komisyen agen boleh dpt? darabkan dgn 1.5 juta. cuba kira sendiri keuntungan meniaga manusia ni?

permohonan upu berkata...

tuduhan kata rakyat Malaysia semua malas nak buat kerja tu, memang tuduhan yang amat berat. takkan lah gara-gara tu terus nak bawak 1.5 juta rakyat bangladesh.

Eda Latiff berkata...

Erk, ayat last tu buat rasa nk muntah...

Kesian...rakyat Malaysia ramai kena buang kje sbb ekonomi skarang ni, diorang plak senang2 nk bg kerja kt 1.5 juta bangla... mcm mn la rakyat malaysia x menganggur klu gni sistem barter yg diorg guna...haih

Org atas ckp pung pang pung pang, tp yg merana rakyat jelata...

Cik Itah berkata...

ermm...no komen huhu

Kakak Cantik berkata...

actually diaorg tak rasa apa yang kita rasa..aku kat opis ni dah rse mcm foreigner weh..nama je tengah2 kl.tapi environment mashaAllah. rasa tak selamat erm