Langkau ke kandungan utama

Otak Manusia Bergelar Pelajar...

Hai...

Petang ni nak menulis serius sikit...
Bukan nak menghentam... 
Bukan nak mencari salah... 
Dan jugak bukan nak menegur...
Cuma mahu membuat kamu berfikir sejenak...

Selepas membaca entry cik Umie Artoqiemie yang cantik dan lagi ayu...
Membuatkan aku berfikir... Yeh... Aku berfikir... Walaupun sejak dari pagi tadi aku belum mendapat zat makanan kerana asyik ter"keluar" je...

Waktu kamu sekolah menengah... Semasa kamu mengambil SPM... Apa sasaran kamu? Menjadi pelajar cemerlang? Menjadi yang kurang cemerlang atau kamu yang cukup cukup makan? Apa usaha kamu untuk mencapai sasaran kamu? Ada? Atau tiada??? Oh... Lupa... Kamu kan pelajar... Kamu hanya berminat nak mengorat budak tingkatan 4 yang comel comel dan menjadikannya adik angkat dan kemudiannya terangkat kain... Eh? Kamu mana ada masa nak fikir apa sasaran... apa nak buat lepas spm... apa nak sambung belajar... apa tu apa ni... Ada kamu fikir? Tak ada...

So... Keputusan spm kamu cukup cukup makan...
Betul? Sila angguk kanan angguk kiri... Kalau salah sila tekan pangkah dekat belah atas dan sila beredar...

Dengan keputusan spm kamu yang cukup cukup makan tu...
Dengan senang hati kamu memohon untuk menyambung pelajaran...

Kamu rasa... Siapa yang sanggup nak taja biasiswa kamu berdasarkan keputusan cukup makan kamu?

Ada? 

Kalau aku ada yayasan sendiri pun... Aku rasa, aku pun berfikir tujuh ratus lapan puluh lima kali nak ambil kamu menjadi pelajar tajaan...

So... Apa pilihan kamu?
PTPTN... MARA... Yayasan... Apa pilihan kamu?
Yayasan... Kamu tak layak... MARA... Lagi la tak layak... Biasiswa JPA... Errr... Lagi la ke laut...
Kamu disogokkan dengan PTPTN... Pinjaman... Bukan biasiswa...

Ye... Pinjaman... Ah! Kamu mana tahu itu pinjaman masa tu kan? Kamu tandatangan je masa tu... Mana la kamu tau kan... Kamu kan pelajar untuk belajar... Mana la kamu tau berfikir...

Yang kamu tau...
Masa duit PTPTN masuk awal sem... Duit sekelepuk jatuh atas riba...
Kamu joli sakan... Kamu gembira... Kamu tak pernah pegang duit sebanyak itu seumur hidup kamu...

Apa yang kamu beli wahai pelajar? 
Apa??? Kamu pelajar... Tak kan tak berani jawab soalan bodoh ni...
Beli buku? Hakkktuihhh! Jangan kamu cuba nak menipu... Kamu fotokopi je buku tu kan!!!

Yuppp... Hanphone baru... Touchscreen... Galaxy NOTE, Galaxy S2... HTC... Kalau ada model baru... Nak berlumba lumba tukar... Kadang kadang gaya memakai handphone ni mengalahkan orang yang dah berkerja...

Haipppp!!! Jangan sesekali nak menipu...
Aku selalu turun Shah Alam... Aku tahu keadaan semasa...
Aku pun kadang kadang malu nak jawab panggilan depan pelajar...

Tak pe... Kamu pelajar.. Itu bukan kesalahan kamu... Apa yang kamu tahu... Otak kamu digunakan untuk belajar... Bukan berfikir...

Bila dah hujung sem... Dah kering... Siapa jadi mangsa?
Itu aku tak nak jawab... Pandai pandai sendiri la...

Owh... Sekarang tiba tiba meletup kamu kamu kamu wahai pelajar nak hapuskan PTPTN...
Apa yang kamu fikir?

Aku pun peminjam PTPTN(ada sebab aku pinjam PTPTN masa ijazah, aku dapat biasiswa JPA, tapi aku tolak sebab masa tu biasiwa JPA memang sikit dan banyak kena potong sana sini dan tak mampu nak tampung pengajian...aku bukan nak mengadu keluarga aku susah walupun itu adalah hakikat sebenar... kerana aku percaya susah susah aku, ada lagi yang lebih susah dekat luar tu...  dengarnya sekarang ni JPA dah ok... dah tak potong potong dah macam masa aku dapat biasiswa masa diploma...)
Aku tetap tak sokong kamu walaupun aku adalah peminjam PTPTN...

Kenapa?
Kerana kamu bakal menyusahkan orang yang nak belajar...
Bukannya macam kamu yang suka nak berdemo sana sini...

Kamu kata kamu nak pendidikan percuma...
Boleh... Kamu belajar la bersungguh sungguh...
Kamu berhak jika kamu begitu...

Tapi adakah kamu begitu?

Kamu jawab...

Atau kamu mahu menghentam aku... Silakan...

NotaKarut: Aku suka jawapan Tun Dr. M... Sila pulangkan PTPTN jika kamu tidak mahu PTPTN... PTPTN hanya untuk orang yang memerlukan... SILA BACA LEBIH LANJUT DI SINI...

~Tak pernah aku menaip entry selama 1 jam... Owh... Syukur... Otak aku masih lagi berfungsi...~

Ulasan

Chuu Muqhlis berkata…
3310 sudah lah kehkehkeh. name pon pelajar, budget student toksah nk iphone sgt. tak mampu.
Muttallif berkata…
Hahaha...itu yang aku suka dekat ko, ko mengarut pun ko boleh lagi fikir :) Jadi sebelum tu apa kata ko tulis dekat Penulis Jemputan

Untuk Tajuk Ko tu.Aku pun heran dengan Maha Sewel, maha sewel yang buat demo tunjuk pandai nak hapuskan PTPTN.

Tujuan sebenar Nak hapuskan tu hanya sebab tak nak bayar sebab memang dah kantoi kena kick dari Universiti. Jadi, tak boleh bayar hutang.

Kalau tak nak guna PTPTN, jangan mintak. Kan senang...Buat apa nak susah-susah tunjuk sana, tunjuk sini, tunjuk pandai.

Tak faham dengan fikiran pelajar sekarang.
NasQ berkata…
@Muttallif itu la yang sebenarnya berlaku pun... tak nak bayar la tu... nak kerja majikan mana yang nak terima pelajar yang tak ada sijil kelulusan!
Muttallif berkata…
Itu Bengap namanya. Masa depan semua nak fikir free. Entah2, minyak kereta pun guna duit PTPTN, tak pun mak bapak.

Berbini pun nak bayar mas kahwin hoi! Entah apa-apalah.(panas :))
Ym.Bundle berkata…
walaupon aku takde hutang ptptn dan tak peduli pasal tu..tapi nak cakap gak..kan bagus kalau ptptn tu jadikan macam loan mara..bayar apa yng pinjam je..tak payah la bunga..ni dah macam ahlong kot bro..

pandai pinjam pandai la bayar ye dak..haha..ngada lebih yang demo nak hapus tu..mintak kecualikan bunga aku sokong..
Unknown berkata…
TH tak tau nak cakap pe sbb bukan peminjam ptptn.bsyukur ditawarkan biasiswa.alhamdulillah



*tapi kalau dah namanya berhutang kena la bayarkan.
hutang perlu dibayar walau tak dituntut.
Eda Latiff berkata…
waktu belajar dulu guna Nokia 2800 je..buku DIWAJIBKAN beli..bukan fotostat..hardcover lak tu..PTPTN yg dpt pun ciput je kalau utk belanja..sib baik hostel ada sedia mkn..bleh la jimat..

Pelik bila isu ni ditimbulkan oleh pihak2 tertentu..tiba2 pelajar pun sokong..kesian pelajar yang tak mampu & yg result cukup2 mkn tu..& yang pastinya mesti byk ipts yg lingkup kalau PTPTN ni dimansuhkan..
padlie berkata…
Bagi saya PTPTN wajar dikaji semula.. Hutang tak perlu la mansuh.. Pinjaman PTPTN adalah yg paling mudah lulus. Asal apply gerenti dapat. Walaupun ada surat tawaran kolej cap ayam pun takpe, sbb PTPTN gerenti dapat. Kursus tu ntah dapat akreditasi ntah tidak.. Pasal PTPTN la kolej swasta tumbuh macam cendawan.. Untuk PTPTN, education is business..

Pinjaman MARA jauh lg baik..
Juliet_iRa~" berkata…
hehehe..

setuju jg ngan Tun Dr Mahathir..

y mnta tu mcm tak rasional je..wuu..

pape pn ira bkn peminjam PTPTN ;p
mr.D berkata…
setuju sngat ngan entri ni..patutnya yang demo 2 usulkan hilangkan bunga..jngan smpai mansuhkan..da name pinjaman mestila kena bayar balik kan..XD
Mek Onie berkata…
mansuhkan ptptn bagi yang taknak,senang cerita......
Fyqa berkata…
haha
mesti rmai sentap baca entry ni.
lagi2 pemimjam yg ada niat nak mansuhkan ptptn
khaifaiz berkata…
sebab pilihanraya dah dekat la tu... ni kira mainan isu untuk tarik pengundi muda...

aku setuju ngan entri ko ni... tak sangka sungguh... berbaloi dgn masa satu jam itu
syiela berkata…
setuju.. setuju... mmg kali ni ko tak mengarut... kalo tak nak pulangkan @ tak payah pinjam..kan senang.. bagi yang dah pinjam minta kurangkan interest bukan hapuskan... kalo hapuskan maknanya bukan pinjaman la... so kalau nak belajar fee bak kata mu TK mestilah jadi budak yg pandai bukan sekaar cukup makan
-- berkata…
yg mintak mansuhkan ni org yg dah pinjam kan? duit dah abis.. byrnye idak.. buruknya perangai.. masa belanjakan duit ada pk tu semua?

masa pinjam dulu tak pk panjang la tu kot. sign je... pk duit..duit!

pinjaman ape2 pon mmg kene intereset la.. dah org keje ptptn tu... nak kene byr gaji jugek..kos itu kos ini.. nk hantar surat peringatan soh byr pon ada kos jugak..

nak beli kete..nak beli rumah..tak pulak byk bunyi..interest tinggi..sanggupppppppp...!

nak dpt ilmu..ahh..kemainnnn bekiranya..

byr la sikit2... nanti abis la tuh..walaupun setelah dikira2 sampai mati pun x abis2..yg penting bayar.. kat 'sana' nanti tak takut nak tanggung ke? laaaaaaaaagi berat!
Ym bundle berkata…
Fida :
sebab tu better kaji balik..buang riba dgn interes tu..nk hapus mmg bodoh la..dah guna pandai2 la bayar..tu saja je pembangkang bikin panas nk pilihan raya ni..

Ko nk samakn dgn interes loan beli keta dgn rumah pesal plak..kenapa tak compare dgn mara..tu baru loan untuk pendidikan..
emarieys berkata…
dah dapat buat diam..time nak minta bayar balikk suruh mansuhkan..memang sewel gaklah pelajar yang tak reti nak diajar
Unknown berkata…
melatah tak kena tempat and cara , macam ni lah jadinya .
Noor Fatin berkata…
saya pinjam mara, kena bayar penuh jugak sbb result xmemuaskan. hehehe

nak free, belajar rajin2. dapat biasiswa. free dah tu.. lega mak ayah..

ptptn xwajib, xnak pnjam pn xpe tapi tanggung la sndiri.

dalam dunia ni bukan semua org dari keluarga yg berada :)
Juraidah Hashim berkata…
aku adalah salah sorg yg dpt PETRONAS convertible loan and since tak keje dengan PET, aku kena byr ikut result, so dlm 10% (kalo xsilap).
mase aku keje (skrg unemployed), aku commit byr every month since aku buat rayuan xleh byr sekaligus (masa tu loan kena byr adalah dlm RM13k).so aku ikut schedule yg diorg suggest and terus byr smp la unemployed ni, aku dpt email dari PET soh byr tunggakan, kalo tak diorg anto surat saman.
so, aku reply email tu (bukan senyap2 je wat2 mcm xdpt email) and ckp unemployed and aku stated kn aku akan continue byr bile dh kembali bekerja.
Alhamdulillah, diorg bg kelonggaran.

Point aku adalah, bila korg dh sign pape loan tu, nak tak nak byr ajer, jgn la duit gaji ko beli alat mekap bagai yg harga nya bole sama ngan byr utang PTPTN tu bulan2 (aku ase PTPTN pon leh byr bln2 kn). mengaku la kalo engineer cabuk jer awal2 xyah la amik VIOS semata2 nk impress kt org kampung (misalnya)sebab ko engineer...aku memula keje Viva ajer..

2nd, aku pon xberapa setuju ngan interest tu, tapi dh kate termaktub dlm perjanjian kn..mebi Gomen leh tlg kasi diskaun @ penangguhan tanpa interest kepada yg layak shj.

3rd, ada la segelintir yg bile dpt surat ke ape, pandang sebelah mata ajer...take prompt action la...kol or wat surat rayuan ke hape kn...

tu pandangan aku jer la..
sori bebel
Juraidah Hashim berkata…
ehhh..bile wife due (off topic sket)
Cik tikah berkata…
perlu ptptn sebab tuh i apply. hohoho..
Umie Nadhirah berkata…
pendapat yang amat panjang though.
bijak-bijak..
terima kasih memuji saya ahaksssss *gelak gedik*
CikUna berkata…
i pon start bayar balik after 6 month i dah keje...hoho
Daddylicious berkata…
nasib baik tak terlibat...cantik blog sekarang...
Rina Rahamat berkata…
HAi TK :).

Sori naa akak lama x jenguk kamu. Agak bz sikitla TK. Apa pon ahkak terkejut awak sampai kat blog secret ahkak tu hikhik.


Ini pes time ahkak baca entri awak yg serius. Akak dulu pon dpt tajaan biasiswa JPA. Alhamdulillah. Walaupon x bnyk mana tp cukupla utk tampaung pengajian tanpa perlu susahkan parents. Waktu tu xda beli henpon canggeih manggih ni. Paling kuat pon beli PC yg besar gedabak tu utk senang wat assignment.


Psl PTPTN yela dah pinjam kenala pulang kan ye dok. Kalau nk belajar free mak pak pulak yg kena byr cukai tinggi nnt. Cuma berdasarkan pembacaan akak kat entri di blog lain -mungkin kadar interest PTPTN tu boleh dikurangkan.
-- berkata…
kepada sesiapa yang berkenaan:

sebab.. ramai yg aku jumpa.. ptptn tak bayar..tapi..kereta dah beli..rumah dah beli. Ptptn bukan cerita masa belajar je ye.. selagi tak bayar.. itu akan jadi part dalam hidup ko sampai mati.

ha.. nape tak pinjam mara? nape mandang ptptn juga?

tak layak la tu.

Pandang pada org yg tanak bayar.. cuba pandang pada org yg bayar ptptn .. yg istikomah setiap bulan..tade pun bebel2..merungut2 tak tentu hala. sebab diorang faham dan tau diri.

masa sign aggreement dulu..tade sape pun ugut tade sape paksa..semua dibuat sendiri rela.. paham tak paham je!
dill berkata…
jujurnya, sedikit sebanyak ptptn mmg membantu saye membayar yuran pengajian & asrama. duit poket? tak berape nak cukup. saye tak dapat full loan. baki yang tinggal hanye sedikit & yang sedikit tu la saye gune utk makan, fotostat nota, beli buku, pegi cc (mase saye blaja wifi percuma tak wujud lagi) untuk dapatkan maklumat.

tak cukup duit nak beli hp canggih2, mekap bagai (nasib baik tak minat)

semua ni mengajar saye untuk menghargai ape yang saye ade. saye dah pinjam duit, jadi wajib untuk saye bayar balik.

walau bagaimanapun, kos pentadbiran mencecah 3% (belum laras ujrah) pd saye, agak membebankan. menambah hutang yang sedia ada. rasenye eloklah dikaji semua kos pentadbiran ni.

*panjang plak guwa komen.

dill.
Chuu Muqhlis berkata…
sebenarnye aku dah komen entry ni, tp x twu komen masok spam ke atau mgkin x tersubmit., haha btw kalau dah nama student tu pndai2 la bjimat., x payah nk galaxy n iphone sgt.,, aku tgk student2 pki fon canggih manggih ni teringin gak tp nti at last makan megi wakaka

Catatan popular daripada blog ini

Ucapan Hari Raya Kelakar...

Koleksi Ucapan Whatapp Hari Raya 2016...  Ketupat pulut di atas para, Hendak direbus di tepi perigi, SMS dihantar pengganti kad raya, Tanda ingatan tak luput di hati. Selamat Hari Raya Aidilfitri, Mohon maaf Zahir & Batin . Kalau dilipek sebosar kuku. Kalau dibontang sebosar alam. Kok hilang dicaghi. Kok hanyut dipinteh. Kok tonggolam disolam. Datang biarla nampak muko. Kok poei biarla nampak belakang. Jauh diimbau,dokek digamit. Seuntai salam,sojambak kato. Dogup bicagho,meghisik raso. Salam Aidilfitri Maaf Zahir & Batin “Biar hati sejernih air, jgn pula dipenuhi lumpur, kalau salah saya belum berakhir, diharap diampun dgn rasa bersyukur”.”Jika budi dipenuhi ikhlas, jgn ia disulam tuba, jika ada salah yg belum dibalas, harap diampun di hariraya”. “Biar amarah disunting senyum, ibarat pekerti disulam kasih, diharap dihalal makan dan minum, ibarat rezki yg tidak disisih”. SELAMAT HARIRAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN. Mä$äk £Ã¨mäñg $àmßil bdiri, Hèndäk

Anda Marah? Ni Pantun Kurang Ajar.

Jalan jalan naik basikal, Naik basikal di waktu malam, Ada otak ada akal, Jangan disimpan menjadi pekasam. Pekasam buruk di goreng orang, Bau semerbak serata alam, Tutur kata ibarat parang, Tersilap kata menikam dalam. Belakang parang diasah jangan, Tajam depan tajam belakangnya, Kurang ajar apakah hukuman, Buku lima di pipi la jawabnya.

Pantun Malam Jumaat...

Ubi kayu sedap dibuat pengat Lagi sedap kalau dimasak siti Malam Jumaat datang semangat Almaklum banyak agenda sedang menanti Sedapnya pengat ubi teringat ingat Manakan terlawan si roti jala Ambillah berkat malam Jumaat Mengerat kasih mendapat pahala Di malam hari terasa hangat Memang enak minum air kelapa Malam ni malam Jumaat Tongkat ali jangan dilupa Dah perkena tongkat ali secawan Dicecah bersama kuih bahulu Hendak berblog,berbloglah kawan, Saya bermohon tidur dahulu. NotaKarut: Nak komen? Sila pantun jua... Hahahahahaha... Sekadar gurauan di malam Jumaat... Tak ada apa agenda pun malam ni kecuali nak buat solat hajat dan zikir lebih sikit...