2014/02/17

Pisau Cukur

Dulu... Masa kecik kecik... Selalu tengok ayah bercukur...
Nampak bergaya... 
Selalu berangan dan mengambil pisau cukur ayah mencukur bulu bulu halus di dagu dan atas bibir...

Tapi itu dulu...

Sekarang ni dah naik menyampah pulak tengok pisau cukur...
Tapi... Kalau tak bercukur, ada pulak janggut sampai ke lantai lak kang...
Silap silap, bulu bulu di segi tiga emas boleh ditocangkan lak kang...
Ok... Jangan cuba nak bayangkan pulak ek...

Sama juga, dulu, masa kecik... Teringin sangat nak cepat besar...
Nak kerja... Nak pegang duit sendiri... Berkobar kobar semangat ni...

Sekarang ni... Erm... Kalau la masa boleh diundurkan...

Eh... Sekarang ni masih hidup lagi...
Masih ada nyawa lagi...
Masih bernafas lagi... Masih ada kesempatan lagi...

Kalau la dah tak bernafas nanti.. Dah dalam kubur...
Tinggal sorang diri... Gelap... Kiri tanah... Kanan tanah... Atas tanah... Bawah pun tanah...

Masa tu, menangis air mata darah pun tak guna... Meraung... Merayu... Nak mintak hidup balik... Nak beramal banyak banyak... Jangan mimpi la... Kena katoq lagi ada...

Sekarang ni... Erm... Masih ada kesempatan... Masa tak akan berundur...
Jangan tunggu lagi...

Tuai padi antara masak,
Esok jangan layu layuan,
Tegur menegur dijadikan pasak,
Biar tak hanyut di tengah lautan...

6 ulasan :

Normi Nieza berkata...

nice entry..:)

inche hlovate berkata...

betul tu..masa tu tak boleh nk diundurkan. sama2 la kita ingt mengingati

Ema Johari berkata...

bila dikenang balik...memang teringin nak putarkan masa...

aimi adilah berkata...

sama2 muhasabah diri :)

Hafiza AizZawa berkata...

bersyukur diberi kesempatan untuk bernafas.. masa mmg tak boleh diundur, tapi kita boleh lagi merancang untuk tidak menyesal di kemudian hari...

QasehnyaRania berkata...

menyesal kemudian x berguna..
peringatan bersama.
thanks tk..

tk, biaq betoi..awat jadi apa dgn blog saya tu?
tk sorng je komen cam ni.. riso dh ni?