Langkau ke kandungan utama

Apa manfaat kacang kacang, kismis dan buah tin?

Apa manfaat kacang kacang, kismis dan buah tin?


Berikut ini adalah beberapa manfaat di antaranya :-

Kacang Kacang

Manfaat Kacang Kacang
1. Untuk kesehatan karena kacang dipercaya boleh mencegah berbagai penyakit seperti jantung dan kolestrol.

Khasiat dan Kegunaan Kismis:-

1. Sebagai antioksidant
2. Melindungi hati.
3. Memperbaiki circulation (termasuk bagi kondisi seperti varicose veins, bengkak, lebam (bruise) dan kabur pandangan)
4. Melawaskan pembuangan air besar.
5. Memperbaiki tone dan keanjalan kulit
6. Membantu pelajar meningkatkan memori dan hafalan (tradisi perubatan Islam).
7. Melawan bakteria mulut (oral bacteria) yang menyebabkan pereputan gigi.
8. Memperlancar peredaran darah
9. Mencegah gejala anemia
10. Sebagai ubat sulit buang air besar
11. Dapat mecegah cancer kerana sumber antioksidan yang tinggi. Antioksidan yang tinggi ini dapat bermanfaat untuk mencegah penyebaran dan juga pertumbuhan sel-sel cancer yang ada di dalam tubuh kita.


Buah Tin

Buah Tin adalah salah satu buah yang disebut oleh Allah SWT dalam Alqur'an, Bahkan nama buah ini di abadikan sebagai nama sebuah surat di dalamnya. Selain itu buah tin juga termasuk buah yang disukai oleh Nabi Muhammad SAW dan dipercaya memiliki berbagai khasiat dan manfaat.
Dan inilah berikut adalah anatara kebaikan uah tin untuk Kesehatan:

Dapat Membantu Melancarkan Pencernaan
Kandungan buah tin memiliki efek pencahar yang dapat menyembuhkan penyakit sembelit kronuk atau masalah usus dan lambung.

Boleh Membantu Mencegah Osteoporosis
Kandungan kalsium yang tinggi membuat buah tin dapat menjadi alternatif sumber kalsium bagi yang alergi produk susu sehingga Anda dapat terhindar dari resiko osteoporosis.

Untuk Menjaga Tekanan Darah dan Mencegah Penyakit Jantung
Kandungan kalium dan omega 3&6 dalam buah tin dapat menjaga tekanan darah sekaligus melindungi jantung dari serangan jantung koroner.

Sebagai Anticancer
Kandungan fenol dan coumarin dalam buah tin berfungsi untuk mencegah cancer payudara, prostat, dan menghambat pertumbuhan sel cancer dalam tubuh,

Sebagai Anti Bakteri
Buah tin sangat dipercayai mapay untuk membunuh bakteri yang mengganggu kesehatan tubuh.
Untuk Menambah Darah
Buah tin merangsang pembentukan hemoglobin dalam darah, sehingga sangat bagus digunakan bagi pengudap anemia.

Penyakit Asma
Menurut para pakar kesehatan, Buah Tin juga bermanfaat untuk membantu bernafas normal bagi penderita sesak napas atau asma.
Buah ini memang jarang dibawa balik namun untuk membelinya di tanah suci harga buah tin ni murah,

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Ucapan Hari Raya Kelakar...

Koleksi Ucapan Whatapp Hari Raya 2016...  Ketupat pulut di atas para, Hendak direbus di tepi perigi, SMS dihantar pengganti kad raya, Tanda ingatan tak luput di hati. Selamat Hari Raya Aidilfitri, Mohon maaf Zahir & Batin . Kalau dilipek sebosar kuku. Kalau dibontang sebosar alam. Kok hilang dicaghi. Kok hanyut dipinteh. Kok tonggolam disolam. Datang biarla nampak muko. Kok poei biarla nampak belakang. Jauh diimbau,dokek digamit. Seuntai salam,sojambak kato. Dogup bicagho,meghisik raso. Salam Aidilfitri Maaf Zahir & Batin “Biar hati sejernih air, jgn pula dipenuhi lumpur, kalau salah saya belum berakhir, diharap diampun dgn rasa bersyukur”.”Jika budi dipenuhi ikhlas, jgn ia disulam tuba, jika ada salah yg belum dibalas, harap diampun di hariraya”. “Biar amarah disunting senyum, ibarat pekerti disulam kasih, diharap dihalal makan dan minum, ibarat rezki yg tidak disisih”. SELAMAT HARIRAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN. Mä$äk £Ã¨mäñg $àmßil bdiri, Hèndäk

Anda Marah? Ni Pantun Kurang Ajar.

Jalan jalan naik basikal, Naik basikal di waktu malam, Ada otak ada akal, Jangan disimpan menjadi pekasam. Pekasam buruk di goreng orang, Bau semerbak serata alam, Tutur kata ibarat parang, Tersilap kata menikam dalam. Belakang parang diasah jangan, Tajam depan tajam belakangnya, Kurang ajar apakah hukuman, Buku lima di pipi la jawabnya.

Pantun Malam Jumaat...

Ubi kayu sedap dibuat pengat Lagi sedap kalau dimasak siti Malam Jumaat datang semangat Almaklum banyak agenda sedang menanti Sedapnya pengat ubi teringat ingat Manakan terlawan si roti jala Ambillah berkat malam Jumaat Mengerat kasih mendapat pahala Di malam hari terasa hangat Memang enak minum air kelapa Malam ni malam Jumaat Tongkat ali jangan dilupa Dah perkena tongkat ali secawan Dicecah bersama kuih bahulu Hendak berblog,berbloglah kawan, Saya bermohon tidur dahulu. NotaKarut: Nak komen? Sila pantun jua... Hahahahahaha... Sekadar gurauan di malam Jumaat... Tak ada apa agenda pun malam ni kecuali nak buat solat hajat dan zikir lebih sikit...