2017/03/18

Renungan Malam...

RENUNGAN MALAM

- Dunia ini ibarat sebuah lautan yang luas, dan kita adalah kapal yang berlayar dilautan yang telah banyak kapal karam didalamnya. Namun andai muatan kapal kita adalah iman,dan layarnya adalah takwa, yakinlah bahawa kita tidak akan pernah tersesat dilautan kehidupan itu.

- Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian pada orang yang ketakutan.

- Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan. Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupanmu sampai kamu melupakan kegagalan dan rasa sakit hati.

- Ilmu dan kebijaksanaan itu adalah sahabat yang setia dalam hidup sampai ketika nafas terlepas dari badan.

- Barang siapa yang dapat menahan marahnya, padahal dia berhak untuk melepaskan amarahnya itu maka Allah memenuhi hatinya dengan iman dan rasa aman serta ketenangan.

- Berfikir sebelum berbuat adalah satu kebijaksanaan, berfikir setelah berbuat adalah satu kebodohan, sementara berbuat tanpa berfikir adalah seribu kebodohan.

- Sebenarnya kegagalan kita bukanlah kerana adanya kesulitan yang menghambat langkah kita, Tetapi kerana ketidak beranian untuk melawan rasa takut dalam diri.

- Jadilah manusia yang pada saat kelahiranmu semua orang tertawa bahagia, tapi hanya kamu sendiri yang menangis. Dan pada saat kematianmu semua orang menangis sedih, tapi hanya kamu sendiri yang tersenyum.

- Berbuatlah dan jalankan semua impianmu, kerana sebenarnya dalam dirimu telah terdapat tenaga dan kemampuan untuk melakukan apapun.

- Berduka, berkabung dan menyesali tak akan pernah mampu mengubah keadaan. Hanya bergerak, melangkah dan berbuatlah yang dapat menggantikan kedukaan menjadi kebahagiaan.

- Burung Hantu dijadikan simbol kebijaksanaan, kerana seekor burung hantu yang bijaksana duduk di sebatang dahan. Semakin banyak ia melihat, semakin sedikit ia berbicara. Semakin sedikit ia bicara, semakin banyak ia mendengar. Mengapa kita tidak mencuba menjadi seperti burung hantu yang bijaksana itu?

- Hidup ibarat menaiki basikal, agar tidak terjatuh dari basikal dan menjaga keseimbangan, kita harus terus bergerak, dan mengayuhkan kaki.

- Kita selalu punya pilihan tiap hari. Tinggal kita memilih, memulai niat baik yang kemarin, ataukah menunggu dan mendapatkan rasa penyesalan besok.

- Jika kamu melihat dunia, maka lihatlah kebawah, kerana jika kau menengadah, maka yang kau dapatkan adalah sakit leher dan mata yang berkunang-kunang.

Semoga esokmu lebih baik daripada hari ini... =)

1 ulasan :

Rapunzel Cikilolo berkata...

yang nombor dua itu, win.