2013/02/20

Fakta Karut Pipit, Burung Dan Lesung...

Burung Pipit (Anthus spp) merupakan sejenis kumpulan burung yang terdapat di Malaysia dengan mendiami dipelbagai kawasan lapang. Secara amnya terdapat 3 kategori burung pipit mengikut habitat iaitu Jenis Burung Pipit Raya, Jenis Burung Pipit Rumah dan Jenis Burung Pipit Kepala Hitam. Bagi kawasan jelapang padi dan kawasan tanah lapang di Malaysia terdapat dua jenis burung pipit yangg habitatnya dikawasan tanaman padi iaitu Burung Pipit Uban (Lonchura maja) dan Burung Pipit Padi (Lonchura leucogastra).

Lesung pipit boleh terjadi apabila otot zygomaticus utama yang terbentuk lebih pendek daripada ukuran sebenar, ataupun otot ini terbelah menjadi dua. Ketika seseorang senyum atau ketawa maka akan ada daya tarik kulit yang akan menghasilkan lesung pipit (efek penarikan kulit tersebut).

Jangan sesekali berkata 'pipit tak ado ko?' dekat orang Negeri Sembilan...
Kang naya je kena hempuk dengan lesung...
Silap silap boleh lebam pipi...
Pipit tu ehem ehem owwww dalam bahasa Negeri Sembilan...

Walaupun berkongsi pipit, burung dan lesung bukanlah bermakna mereka ni adik beradik tiri...
Eh... Eh... Bukan berkongsi 'pipit'... Kalau berkongsi 'pipit' tu, madu je yang boleh....

NotaKarut: Nampak... Nampak... Sebab dah lama tak ngarut, ayat aku dah pun ke laut...

15 ulasan :

aimi adilah berkata...

aiii main madu2 lak nie

Tinta Lana berkata...

Salam.

Nampak. Dun wori, karut kau masih hebat lagi,hahahaha

Tukang Karut berkata...

nape? nak tawar diri jadi calon ke?

Tukang Karut berkata...

nampak? ah.. pujian ini membuatkan aku terbangggg...

hassy chan berkata...

tema word kali ni adalah pipit haha..
satu perkataan bnyk mkna..

Tukang Karut berkata...

lepas ni aku buat taman tema lak ek...

maitimie berkata...

lama dah tak mengarut? memang. skali daa mengarut, maksud karutan pelbagai cabang.haha

Waz Khai berkata...

Hahaha mmg karut...

Hadira Kifly berkata...

double meaning la TK ni.. huhuhu

Tinta Lana berkata...

Cehh, baru puji sikit (-_-)

Eh, tapi betoi eh lau tnya camtu kat org nogori, tokojut diorg eh?

blog-tips-kurus berkata...

ooooooooooooooooo....

tata!

QasehnyaRania berkata...

pernah baca pasai lesung pipit ni..hihi

C.T.K berkata...

asl msuk cni je,otk ak kelain..haishh :P

Ema Blog berkata...

oppsss...pipit yg hanya boleh dikongsi yer..

Encik H berkata...

chuu mana chuu? tak komen ke?