2015/11/11

Tip Ekstrem Berhenti Merokok dan Vape...

Sekarang ni kecoh dengan rokok dan vape... Meletup kat bibir la... Meletup dalam seluar la... Nikotin... Dadah sintetik dan dedah tetek la... Pokok pangkalnya, kalau kena cukai semua halal... 

Bak kata P. Ramle,

"Nak jual ganja perlu lesen, nak jual candu ada lesen. Belacan ini tiada lesen, jadi saya ‘smuggle’ (belacan ini) dari Malaya.”
Sebelum kena baling dengan monitor PC, baik korang baca tip tip nak berhenti merokok dan vape kat bawah ni... Susah benor nak faham orang Malaysia ni...

1. Kena tahu kenapa nak berhenti. Kalau dah tahu kenapa, jadikan sebab itu sebagai matlamat. Kalau memang tak ada niat untuk berhenti, sila abaikan post ini dan pergi mati gantung diri dari menyusahkan orang lain...

2. Orang yang merokok ni ada 3 sebab. Sebab memang nak merokok. Ketagihan nikotin. Dan tabiat.

3. Bila dah tetapkan matlamat berhenti merokok secara automatik kita tak merokok dah kerana nafsu nak merokok dah tiada. Semangat kena kuat beb. Tiap kali nak cucuh rokok cakap kat diri sendiri "aku kan nak berhenti merokok"... "Aku tak nak mati pucuk"...

4. Ketagihan nikotin boleh dikurangkan dengan kurangkan pengambilan rokok atau dengan bahan kimia pengganti nikotin seperti nikotin patch ataupun apa sahaja ubat berhenti merokok yang dijual kat farmasi. Vape jugak boleh digunakan untuk menggantikan ketagihan nikotin. Tak pun cuba gantikan ketagihan nikotin dengan ketagihan tengok blue... lagi syok oooo... berair je... Cari yang melayu punya...Perghhh... Kalau bertudung  makan 'aiscream' lagi stim... Kalau nak link, PM  aku...

5. Tabiat merokok juga boleh dijadikan salah satu cara untuk berhenti merokok... Macam merokok lepas makan. Tengah berak. Tengah panaskan enjin kereta. Sampai ofis. Lepak dengan kengkawan. Tabiat ni yang paling susah nak hilangkan. Yang ni kena muhasabah diri sendiri dan kuatkan semangat. Cuba buangkan tabiat merokok ni satu persatu. Contohnya. Kalau nak berak je kena ada rokok. Kalau macam tu cuba jangan berak seminggu, confirm tak merokok dah...  Tak pun... Cara nak atasi tabiat lepas makan je nak rokok, macam tu jangan makan... Kalau lepas makan kau kena rokok... Lepas makan kena berak... Waktu berak kena merokok... So kesimpulannya, jangan makan seminggu!!! Masa bulan puasa boleh pulak tak merokok... Jangan buang tabiat dah la... Menyusahkan keluarga nak buat kenduri 1,3 dan 40 hari pulak nanti...

6. Bila tabiat ni dah buang. Masa kau akan rasa ketagihan nikotin yang sebenarnya. Secara saintifiknya. Nikotin dalam rokok akan berkumpul pada satu tempat di otak dan memberikan satu perasaan tenang. Nikotin ni berkurang setiap masa jadi perokok perlu merokok untuk menampal balik kekurangan tersebut. Kekurangan nikotin boleh menyebabkan perokok berasa gelisah dan emosi tak stabil. Dapatkan sokongan keluarga. Sekurang kurangnya mereka tahu kalau kau asyik marah marah sebab tak merokok. Sekiranya perokok dapat mengatasi perkara ni, gerenti orang tersebut dapat berhenti sepenuhnya.

7. Ya. Bila berhenti merokok anda akan kuat makan. Sebabnya. Sel sel rasa lidah mula berfungsi dengan baik dan akan mula mengeluarkan air liur dengan banyak. Akan rasa nak makan bukan sebab lapar tetapi untuk memberi rasa kepada lidah. Cuba amalkan lemon atau gula2 pudina untuk atasi... Paling tak pun gigit je pen dan stapler... Maklum la, sekarang kan tengah bulan... Asyik makan je kang bankrup pulak kang...

8. Penyelesaian berbeza kepada setiap perokok. Cara untuk berhenti merokok juga berbeza2. Terpulang pada perokok tersebut untuk cari cara berhenti. Matlamat berhenti ada dah kan. Ada yang perlukan 1 bulan, 3 bulan, 6 bulan atau 12 bulan untuk berhenti sepenuhnya. Bergantung pada semangat perokok.

9. Amalkan sikap tunggu sekejap. Orang biasa dengar 'lek lu, sap kok lu'. Tukar dengan 'lek lu, jangan sap kok lu'.

Sekian

6 ulasan :

raihanah berkata...

betul tu, kena yakin boleh berhenti merokok. kalau awal2 dah kata tak boleh berhenti memanglah jadi gitulah

QasehnyaRania berkata...

kena betul betul kuat in shaa Allah boleh stop
ni ckp j lebeih, usaha nak benti x da pon, kan !
dah tu asyik ulang cakap " tk boleh la, itu la.."

alhamdulillah, suami x merokok..

Tukang Karut berkata...

Betul betul betul...

Apa pun kena mulakan dengan niat...

Kalau tak ada niat, baik tak payah fikir...

Tukang Karut berkata...

nasib baik aku pun tak pernah merokok...

hainom OKje berkata...

Nasiblah laki mak tak merokok so tak yahlah mak nak pening pikir...

zuhdi sanusi berkata...

srius., nk bnti mrokok mmg ssh., aku da rasa., tp aku bjaya., hehe