2010/11/15

Semakin Kita pandai, Sebenarnya Makin Kita Bodoh...

Siapa mengaku dia pandai, angkat tangan... (Yang ketiak berbulu lebat, sila rendahkan tangan anda, takut ada yang terpengsan nanti)

Siapa yang terasa dia bodoh, sila mendiamkan diri anda...

Pandai ke korang, kalau korang yang lulusan UNIVERSITI masih lagi liat nak bayar PTPTN... Tak terfikir ke di benak fikiran korang yang pandai tu, kalau korang tak bayar, adik2 atau mungkin anak2 korang akan dapat susah nak buat pinjaman lagi??? Dan lagi pandai ke korang kalau korang tak bayar ZAKAT... korang dah tau ZAKAT tu wajib... Kenapa tak pergi bayar... Tapi apa nak hairan kan, yang wajib pun kadang2 terlepas terlajak tak terbuat... Yang sunat kita berlumba nak buat... tu yang makin pandai kita ni, makin la bodoh...

Sebabnya... Bukan nye kita tak ada ilmu... Bukan nye kita tak pandai... Kecit2 lagi dah diajar... tapi kenapa makin kita pandai, makin bodoh pulak kita jadinya???

Dah tau benda tu salah, nak jugak kita buat...
Dah tau merokok membahayakan kesihatan, dah diberitahu seawal sekolah rendah yang merokok itu membahayakan kesihatan, dah dinaikkan harga sampai sepeluh hinggit pun sekarang, tapi kenapa banyak yang kononnya pandai menjadi sangat bodoh bila, menghisap asap yang sedikit sebanyak merosakkan diri hatta orang yang disekeliling... kita yang PANDAI SEDIKIT ni pun akan sedikit sebanyak terkena tempias juga dengan menjadi menghisap udara yang dipenuhi NIKOTIN!!! kan ke bodoh namanya tu... bodoh sebab kita tak mengajar orang yang pandai ni supaya tak mencemarkan alam sekitar yang dah pun tercemar ni...


kepala makin serabut, lain difikir, lain dikarang, lain ilham yang datang... makin merapu... terasa diri makin bodoh selepas terasa sedikit pandai...

Hanya peringatan untuk diri sendiri... Jangan lupa bayar zakat sebelum 31.12.2010!!!

3 ulasan :

Eda berkata...

bayar jangan tak bayar....kalau nak senang bleh wt potongan gaji...tak yah pk terlajak ke tak...=)

Fida Ghazi berkata...

ptptn ai bayar konsisten tao.. sebulan RM100. ape gelak2? ok la tuh RM100 dari tak bayar langsung!

cukai x kena sebab gaji kecikkkkk.

zakat.. tengah kira la nihhh!

Nasriq berkata...

ai pun byr ptptn gak...up ckit..110 hinggit