2010/10/11

Takziah...

Salam takziah kepada keluarga 12 orang mangsa yang terbunuh dalam kemalangan ngeri petang 10.10.10 berhampiran dengan plaza tol Simpang Ampat... Dipercayai punca kemalangan adalah kesilapan pemandu yang memandu LAJU... Laju??? Siapa yang biasa berulang alik menggunakan lebuhraya utara selatan,akan merasa sangat hairan bin ajaib... Laju??? Bukan ke memang perkara biasa bas dipandu laju???

Laju... Takat mana yang dikatakan laju tu???
100km/j?
110km/j??
120km/j???
Atau >120km/j???
Ada jawapan atau perlu berdebat???

Kenapa had laju 110km/j dilaksanakan di Malaysia??? Sebabnya mudah... Sebab lebuhrya di MALAYSIA direkabentuk dengan kelajuan 120-130km/j...

Dah jadi adat tabiat rakyat Malaysia, yang dilarang tu lah yang best... Sebab tu HANYA kelajuan 110km/j sahaja yang dibenarkan diatas Lebuhraya... Akan ada yang akan terLAJAK laju termasuklah aku sekali... 1okm/j tu jadi deposit tetap untuk keselamatan KALAU-KALAU TERLAJAK LAJU...

Akan ada orang yang buat-buat tak faham bertanya... Kalau lebih 120-130km/j, apa yang akan jadi??? Beza 10km/j jea pun...

Jawapan??? Kalau rajin... cuba-cuba la perhatikan bentuk permukaan bitumin aka tar... bezakan dengan litar sepang, jalan persekutuan, jalan negeri dan jalan PBT...
Jawapan ada disitu...












Road Design For Rural

Standard

Max design
speed limit
(
km/h)

Minimum
lane width
(
m)

Access control

Application

JKR R6

120

3.5

Full

Expressways under the administration of Malaysian Highway Authority (MHA)

JKR R5

100

3.5

Partial

Primary roads and partial access highways for the Federal JKR

JKR R4

90

3.25

Partial

Main / secondary roads

JKR R3

70

3.0

Partial

Secondary roads

JKR R2

60

2.75

None

Minor roads

Note: JKR R2 is the minimum geometrical standard for 2-lane roads

JKR R1

40

(5.0)*

None

Single-lane minor roads (village roads)

JKR R1a

40

(4.5)*

None

Single-lane roads (roads to restricted areas such as quarries)

Road Design For Urban

Standard

Max design
speed limit
(
km/h)

Minimum
lane width
(
m)

Access control

Application

JKR U6

100

3.5

Full

Expressways under the administration of Malaysian Highway Authority

JKR U5

80

3.5

Partial

Arterial roads and partial access municipal highways

JKR U4

70

3.25

Partial

Arterial / collector roads

JKR U3

60

2.4

Partial

Collector roads / Local streets

JKR U2

50

4.00

None

Local streets

Note: JKR R2 is the minimum geometrical standard for 2-lane roads

JKR U1

40

(5.0)*

None

Single-lane street (in towns)

JKR U1a

40

(4.5)*

None

Single-lane street (as in low-cost housing areas)

* - Total width of 2-way road



5 ulasan :

Eda berkata...

sgt x suka bila lalu plus, tetiba ada bas..
tak kira la dr arah selatan @ utara..
bus2 ni ske cucuk kete kt lane tgh..
dah sah2 la yg duk lane tgh tu bw >100km/j..
ni dh jd mcm ni br la byk pihak bukak mata lebar2@luas2@buntang2..(sila pilih mn yg berkenaan)

takziah juga buat keluarga mangsa kemalangan ngeri....

Nasriq berkata...

kita namakan bas tu sebagai bas hantu. kejab-kejab jea dah ada kat belakang dah... pastu hilang dan tau-tau jea muncul kat depan...

intan berkata...

dah lama x naik bas...

Fida Ghazi berkata...

ala tau dah pasal ni... walaupun saya kerani cabuk tapi saya tau.. jadi saya bangga.. hins..hins... walaupun dah tau.. kekadang 160km/j - 170km/j juga...saya cakap kadang-kadang..bukan selalu..saje lepas gian..nak rasa terapung-terapung! terima kasih.

Nasriq berkata...

fida:Gian lain tak pe... Gian yang ni tak dibenarkan... Nak rasa terapung, pergilah litar sepang... kecian nyan suhsigirl tu... dah tak ori dah...

Intan: jom naik basISKAL...