Langkau ke kandungan utama

Takziah...

Salam takziah kepada keluarga 12 orang mangsa yang terbunuh dalam kemalangan ngeri petang 10.10.10 berhampiran dengan plaza tol Simpang Ampat... Dipercayai punca kemalangan adalah kesilapan pemandu yang memandu LAJU... Laju??? Siapa yang biasa berulang alik menggunakan lebuhraya utara selatan,akan merasa sangat hairan bin ajaib... Laju??? Bukan ke memang perkara biasa bas dipandu laju???

Laju... Takat mana yang dikatakan laju tu???
100km/j?
110km/j??
120km/j???
Atau >120km/j???
Ada jawapan atau perlu berdebat???

Kenapa had laju 110km/j dilaksanakan di Malaysia??? Sebabnya mudah... Sebab lebuhrya di MALAYSIA direkabentuk dengan kelajuan 120-130km/j...

Dah jadi adat tabiat rakyat Malaysia, yang dilarang tu lah yang best... Sebab tu HANYA kelajuan 110km/j sahaja yang dibenarkan diatas Lebuhraya... Akan ada yang akan terLAJAK laju termasuklah aku sekali... 1okm/j tu jadi deposit tetap untuk keselamatan KALAU-KALAU TERLAJAK LAJU...

Akan ada orang yang buat-buat tak faham bertanya... Kalau lebih 120-130km/j, apa yang akan jadi??? Beza 10km/j jea pun...

Jawapan??? Kalau rajin... cuba-cuba la perhatikan bentuk permukaan bitumin aka tar... bezakan dengan litar sepang, jalan persekutuan, jalan negeri dan jalan PBT...
Jawapan ada disitu...












Road Design For Rural

Standard

Max design
speed limit
(
km/h)

Minimum
lane width
(
m)

Access control

Application

JKR R6

120

3.5

Full

Expressways under the administration of Malaysian Highway Authority (MHA)

JKR R5

100

3.5

Partial

Primary roads and partial access highways for the Federal JKR

JKR R4

90

3.25

Partial

Main / secondary roads

JKR R3

70

3.0

Partial

Secondary roads

JKR R2

60

2.75

None

Minor roads

Note: JKR R2 is the minimum geometrical standard for 2-lane roads

JKR R1

40

(5.0)*

None

Single-lane minor roads (village roads)

JKR R1a

40

(4.5)*

None

Single-lane roads (roads to restricted areas such as quarries)

Road Design For Urban

Standard

Max design
speed limit
(
km/h)

Minimum
lane width
(
m)

Access control

Application

JKR U6

100

3.5

Full

Expressways under the administration of Malaysian Highway Authority

JKR U5

80

3.5

Partial

Arterial roads and partial access municipal highways

JKR U4

70

3.25

Partial

Arterial / collector roads

JKR U3

60

2.4

Partial

Collector roads / Local streets

JKR U2

50

4.00

None

Local streets

Note: JKR R2 is the minimum geometrical standard for 2-lane roads

JKR U1

40

(5.0)*

None

Single-lane street (in towns)

JKR U1a

40

(4.5)*

None

Single-lane street (as in low-cost housing areas)

* - Total width of 2-way road



Ulasan

Eda Latiff berkata…
sgt x suka bila lalu plus, tetiba ada bas..
tak kira la dr arah selatan @ utara..
bus2 ni ske cucuk kete kt lane tgh..
dah sah2 la yg duk lane tgh tu bw >100km/j..
ni dh jd mcm ni br la byk pihak bukak mata lebar2@luas2@buntang2..(sila pilih mn yg berkenaan)

takziah juga buat keluarga mangsa kemalangan ngeri....
NasQ berkata…
kita namakan bas tu sebagai bas hantu. kejab-kejab jea dah ada kat belakang dah... pastu hilang dan tau-tau jea muncul kat depan...
intan berkata…
dah lama x naik bas...
-- berkata…
ala tau dah pasal ni... walaupun saya kerani cabuk tapi saya tau.. jadi saya bangga.. hins..hins... walaupun dah tau.. kekadang 160km/j - 170km/j juga...saya cakap kadang-kadang..bukan selalu..saje lepas gian..nak rasa terapung-terapung! terima kasih.
NasQ berkata…
fida:Gian lain tak pe... Gian yang ni tak dibenarkan... Nak rasa terapung, pergilah litar sepang... kecian nyan suhsigirl tu... dah tak ori dah...

Intan: jom naik basISKAL...

Catatan popular daripada blog ini

Ucapan Hari Raya Kelakar...

Koleksi Ucapan Whatapp Hari Raya 2016...  Ketupat pulut di atas para, Hendak direbus di tepi perigi, SMS dihantar pengganti kad raya, Tanda ingatan tak luput di hati. Selamat Hari Raya Aidilfitri, Mohon maaf Zahir & Batin . Kalau dilipek sebosar kuku. Kalau dibontang sebosar alam. Kok hilang dicaghi. Kok hanyut dipinteh. Kok tonggolam disolam. Datang biarla nampak muko. Kok poei biarla nampak belakang. Jauh diimbau,dokek digamit. Seuntai salam,sojambak kato. Dogup bicagho,meghisik raso. Salam Aidilfitri Maaf Zahir & Batin “Biar hati sejernih air, jgn pula dipenuhi lumpur, kalau salah saya belum berakhir, diharap diampun dgn rasa bersyukur”.”Jika budi dipenuhi ikhlas, jgn ia disulam tuba, jika ada salah yg belum dibalas, harap diampun di hariraya”. “Biar amarah disunting senyum, ibarat pekerti disulam kasih, diharap dihalal makan dan minum, ibarat rezki yg tidak disisih”. SELAMAT HARIRAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN. Mä$äk £Ã¨mäñg $àmßil bdiri, Hèndäk

Anda Marah? Ni Pantun Kurang Ajar.

Jalan jalan naik basikal, Naik basikal di waktu malam, Ada otak ada akal, Jangan disimpan menjadi pekasam. Pekasam buruk di goreng orang, Bau semerbak serata alam, Tutur kata ibarat parang, Tersilap kata menikam dalam. Belakang parang diasah jangan, Tajam depan tajam belakangnya, Kurang ajar apakah hukuman, Buku lima di pipi la jawabnya.

Pantun Malam Jumaat...

Ubi kayu sedap dibuat pengat Lagi sedap kalau dimasak siti Malam Jumaat datang semangat Almaklum banyak agenda sedang menanti Sedapnya pengat ubi teringat ingat Manakan terlawan si roti jala Ambillah berkat malam Jumaat Mengerat kasih mendapat pahala Di malam hari terasa hangat Memang enak minum air kelapa Malam ni malam Jumaat Tongkat ali jangan dilupa Dah perkena tongkat ali secawan Dicecah bersama kuih bahulu Hendak berblog,berbloglah kawan, Saya bermohon tidur dahulu. NotaKarut: Nak komen? Sila pantun jua... Hahahahahaha... Sekadar gurauan di malam Jumaat... Tak ada apa agenda pun malam ni kecuali nak buat solat hajat dan zikir lebih sikit...