2012/06/23

7 Jenis Pemandu Yang Bisa Membuat Aku Tersenyum...

7 Jenis Pemandu yang hanya biasa dijumpai Di Malaysia :

Pemandu Fobia:
Jenis pemandu ini sangat fobia dengan warna kuning terutama sekali bila di persimpangan yang ada lampu isyarat... Pantang nampak lampu tu hijau bertukar kuning, memang pedal minyak di tekan sehingga ke lantai... Memecut gila gila babeng punya la... Fobia kot tengok warna kuning ni... Masa lampu hijau boleh pulak memandu dengan tenang... Mungkin masa kecil dulu dulu, dia tertelan crayon berwarna kuning agaknya...



Pemandu Botox:
Jenis pemandu ni adalah pemandu yang gemar “mencucuk” belakang kenderaan lain sebagai kereta di depan tu perlahan sangat dan nak laju... Bila dah bagi potong, tak nak pulak meninggkatkan kelajuan dan memecut! Terkemut kemut mengalahkan kura kura tertelan biji gajus gak... Awat? Hobi ka mencucuk cucuk ni??? Sangat menyakitkan hati kan...



Pemandu Tangkai Jering: 
Pemandu ni adalah pemandu paling kedekut terutama dalam hal hal nak memberikan lampu signal ketika membelok! Ini sangat membahayakan, terutama ketika sedang memandu laju di lebuhraya atau di jalan yang lurus, tetiba je masuk simpang... Oit... Agak agak la... Bukan kena bayar bil pun bila bagi lampu tu... Tak luak satu sen pun duit elektrik kat rumah tu...


Pemandu Tidak Ada Pendirian:
Jenis pemandu ini pula jenis yang kadang kadang makan sumpah tiga empat bakul sumpah seranah... Pemandu ini jenis yang tidak tergolong dalam golongan tangkai jering... Tapi... Arah lampu signal yang diberi tidak sama dengan arah kereta dipacu!!! Sah... Orang ini tidak tetap pendiriannya...


Pemandu Terkejut Terkejut:
Jenis pemandu ni pulak adalah jenis pemandu yang suka sangat menekan brek semasa memandu. Brek tetap ditekan walaupun tiada sebarang kemungkinan membuatkan mereka ingin menekannya. Akibat nya? Orang yang ikut belakang turut sama berada dalam situasi “Terkejut terkejut”...  Agaknya pemandu begini boleh melihat alam ghaib agaknya... Masa tengah laju tu, tetiba ada hantu raya nak melintas di lebuhraya, itu yang terkejut terkejut brek tu... Yela kan... Mana la tau kot kot dia nak bagi laluan dekat hantu raya melintas lebuhraya... Bersangka baik la kan...

Pemandu Hilang Ingatan:
Jenis pemandu sebegini pulak selalunya terjadi pada orang yang pelupa dan pemilik lesen atau kereta baru. Mereka sering kali membuat keputusan diluar jangkaan seperti, membelok sesuka  hati akibat ketidakpastian jalan dan jugak membrek secara mengejut untuk melihat arah. Tapi tak apa... Dah terang terang tertampal dicermin tu stiker "P"... Memaafkan adalah lebih mulia daripada meminta maaf...

Pemandu Terjulur:
Jenis pemandu ni pulak jarang jarang ada. Pemandu terjulur adalah pemandu yang sering mengeluarkan tangan atau kepala dari tingkap hanya untuk bersembang dengan rakan di kenderaan sebelah. Oit! Hilang akal ke??? Kang bercerai kepala dan badan kang baru tau...

NotaKarut: Korang pun ada yang tergolong dalam jenis jenis ini kan kan kan?????????

10 ulasan :

Tinta Lana berkata...

Takda..takda..guwa pemandu yang berhemah, hah3.

Aku tidak suka sama sekali pemandu botox..lebih2 lgi kalau ianya keta/bas/lori, mana2 kenderaan yg lebih besaw dari keta aku. Berlagak..menyampah..aha, betullah mcm ko tulis, dah bgi potong jalan, terkemut2, terhegeh2 plak pastu.. rasa nak tampor je org cmni.

Muttallif berkata...

SEMUA PEMANDU DI ATAS BUAT AKU SAKIT HATI tapi senyum di muka :)

Asrul "iLham" Sany berkata...

Tu die... Nama2 gelaran glamer haha

ctk berkata...

ct xpernah memandu xthu..hehe..tp pernah tgk kesemua jenis2 pemandu ini.....mungkin sy akan menjadi salah seorangnyaa....hehehe

blog-tips-kurus berkata...

me = co pilot!! (",)

syiela berkata...

Sungguh menyalitkan hati semua jenis pemandu tu.. mcm nak turun dan lempang je sorang2

Cik tikah berkata...

tikah pemandu yg tak ada dlms enarai diatas :P

HAdira Kifly berkata...

Ada juaga pemandu "Twitter". pemandu jenis yang suka "follow" kenderaan besar seperti lori dan bas, kononnya nak dapat angin dari belakang badan bas/lori. Tapi tak sedar, sekali bas/lori tu brek, mahu penyek kenderaan diorang menyondol bas/lori.
-> benci pemandu macam ni.

onie berkata...

kadang-kadang sampai aku pun dah penah tengok gelagat orang dan kereta atas jalan ni.... aku rasa kalau aku bercerita dalam kereta mostly pasal peraturan jalan raya,haha.... kira dah buleh la kot ganti tempat JPJ kan :P





wei, orang JPJ ada tak yang tade lesen?

cik ungu berkata...

oh.. aku tak ada dalam entri ni.



aku kategori

pemandu berhemah.


sekian.