Langkau ke kandungan utama

Lega...

Hai...

Dah rasa lega cikit... 
Berikutan dari entry sebelum ni di sini...

Tadi dah call CIMB...

"payment advance 2 bulan... macam mana kami nak keluarkan arahan untuk tarik kereta"...
Itu jawapan yang diterima... Baru la rasa lega sikit...



Ini sebagai panduan bersama... sumber di sini...

Ramai yang masih keliru dan takut apabila hutang kereta tidak berbayar dan dikhuatiri kereta akan ditarik.Bila boleh ditarik? Siapa yang akan tarik? Berapa yang perlu dibayar?

Bila kereta boleh ditarik?

Kenderaan hanya boleh ditarik apabila seorang peminjam gagal menjelaskan bayaran bulanan hutangnya selama 2 bulan 21 hari atau apabila tunggakkan hutang mencecah 3 bulan.Mengikut kepada Hire Purchase act (akta Sewa Beli) apabila seorang peminjam gagal membuat bayaran selama 2 bulan atau mempunyai 2 bulan tunggakan maka syarikat atau bank diwajibkan menghantar suatu surat yang dipanggil 4th schedule atau Jadual keempat ( Notis penarikan kenderaan @ notice intention to repossessed). Surat ini memberitahu bahawa jika dalam masa 21 peminjam gagal menjelaskan bayaran maka kenderaan akan ditarik.

Siapa yang akan menarik kenderaan?

Pada kebiasaannya syarikat atau Bank akan menggunakan agen yang berdaftar dengan AHPCM untuk menjalankan penarikan. Agen yang sah akan membawa surat kebenaran untuk menarik kenderaan ( repossession order) dan akan mencari kenderaan yang tertera di atas Surat penarikan tersebut.Apabila agen berjaya membuat penarikan , agen tersebut diwajibkan untuk melaporkan penarikan tersebut di balai Polis terdekat sebelum menghantar kenderaan tersebut ke mana-mana pusat penyimpanan atau stor pihak bank atau syarikat.

Apa yang perlu dilakukan jika berlakunya penarikan??

Apabila berlakunya penarikan , si peminjam dinasihatkan untuk meminta salinan perintah penarikan, melihat kad kuasa penarikan agen yang sah dan mendapatkan butir-butir diri agen penarikan bagi mengelakkan berlaku kecurian atau penipuan. Jika tidak keberatan diminta peminjam pastikan bahawa agen membuat repot polis di balai.Kerap terjadi penipuan dimana pencuri kenderaan mengambil kesempatan diatas kelalaian ini.Peminjam dinasihatkan agar jangan cuba membayar ‘wang kopi’ kepada agen yang menarik kereta kerana selalunya pihak bank akan mengeluarkan perintah penarikan kepada beberapa agen yang sah . Membayar wang kopi tidak menyelesaikan masaalah anda dan ianya diketogeri kan sebagai RASUAH kerana agen hanya boleh mendapat upah daripada syarikat atau bank dan untuk mengelakkan daripada dikenakan bayaran atau cas yang melampau oleh pihak agen penarikan .

Selepas kenderaan ditarik atau diserahkan kembali. Syarikat atau bank akan mengeluarkan surat yang dipanggil Jadual kelima ( 5th Schedule) Dimana peminjam akan diberikan tempoh selama 21 hari untuk mengambil semula kenderaan dengan membayar semua tunggakan atau jumlah yang dipersetujui oleh pihak bank ataupun peminjam diberi peluang untuk memperkenalkan pembeli diatas harga reserve yang ditetapkan oleh pihak bank atau syarikat.Jika tidak ada apa-apa jawapan dari peminjam , syarikat atau bank akan melelong kenderaan tersebut secara lelongan awam terbuka atau melalui tender yang akan diawasi oleh satu badan atau komiti.Sesiapa sahaja yang menawarkan harga tertinggi melepasi harga reserve yang ditetapkan akan mendapat kenderaan tersebut.Jika ada lebihan wang dari jualan secara tender atau lelongan awam. Wang tersebut akan dikembalikan kepada peminjam.

Oleh yang demikian jika seorang peminjam sudah hilang upaya untuk meneruskan pembayaran adalah lebih baik kenderaan tersebut diserahkan kembali kepada syarikat atau pihak bank kerana pihak bank TIDAK boleh mengenakan sebarang cas tambahan seperti Kos penyimpanan, kos penarikan dan lain-lain cas sehingga kenderaan tersebut dilelong atau dijual.Jika selepas jualan masih terdapat baki hutang yang perlu dijelaskan( loss after sale) . Peminjam boleh berbincang dengan pihak bank atau syarikat mengenai pembayaran semula yang mampu dibuat untuk menyelesaikan hutang yang masih ada.

Ulasan

Cik tikah berkata…
ooo.. mcm tuh... nasib baik x de keret lagi. 1st time tgok entry karut pnjg. haha
Lea Isnawi berkata…
baru taw

org xde xde keta,xamik taw sgt sal tarikmenarik tertarik ko memang da boom neh

eh
emarieys berkata…
hari ini tak mengarut..hari ini entri beronfo..hehehe

nasib baik kereta mama dah habis bayar...
lieynanilaz berkata…
hoho...caya sama lu tk...info yg berguna!!
Unknown berkata…
kihkih.... takot lah 2 =)
Cik TeN10 berkata…
ooo mcm tu ekk.. pape pn nseb baik la tak kena tarik ngn perompak tuh.. alhmdllah..
bobiedanbad berkata…
selesai baca, thank you for info
Ct Aja berkata…
pendek kate jgn berhutang...uit.... TK ke ni... nape entry skema rini, mane TK yg suke mengarut tuuuuuuuu...wuhuhuhuhhuhuh
Muttallif berkata…
Wow! BErinfo sungguh entri hang hari ini. Tapi NIce info, info yang para empunya kereta perlu tahu. Thank
anak ayah berkata…
punya panjang entri tk...
nie kali laaaaaa......
syiela berkata…
lama x dtg sni.. ingatkan salah blog tadi.. tukang karut berinfo hr ni :)
~Sal Ismail~ berkata…
sementara x dpt gaji 3 bulan ni, terpkasala aku gunakan pama utk byr duit kete..uhu~
ctk berkata…
thank 4 share ye,,,,nti ct da beli kete, ct bce blik entri neh..heheheh

Catatan popular daripada blog ini

Ucapan Hari Raya Kelakar...

Koleksi Ucapan Whatapp Hari Raya 2016...  Ketupat pulut di atas para, Hendak direbus di tepi perigi, SMS dihantar pengganti kad raya, Tanda ingatan tak luput di hati. Selamat Hari Raya Aidilfitri, Mohon maaf Zahir & Batin . Kalau dilipek sebosar kuku. Kalau dibontang sebosar alam. Kok hilang dicaghi. Kok hanyut dipinteh. Kok tonggolam disolam. Datang biarla nampak muko. Kok poei biarla nampak belakang. Jauh diimbau,dokek digamit. Seuntai salam,sojambak kato. Dogup bicagho,meghisik raso. Salam Aidilfitri Maaf Zahir & Batin “Biar hati sejernih air, jgn pula dipenuhi lumpur, kalau salah saya belum berakhir, diharap diampun dgn rasa bersyukur”.”Jika budi dipenuhi ikhlas, jgn ia disulam tuba, jika ada salah yg belum dibalas, harap diampun di hariraya”. “Biar amarah disunting senyum, ibarat pekerti disulam kasih, diharap dihalal makan dan minum, ibarat rezki yg tidak disisih”. SELAMAT HARIRAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN. Mä$äk £Ã¨mäñg $àmßil bdiri, Hèndäk

Anda Marah? Ni Pantun Kurang Ajar.

Jalan jalan naik basikal, Naik basikal di waktu malam, Ada otak ada akal, Jangan disimpan menjadi pekasam. Pekasam buruk di goreng orang, Bau semerbak serata alam, Tutur kata ibarat parang, Tersilap kata menikam dalam. Belakang parang diasah jangan, Tajam depan tajam belakangnya, Kurang ajar apakah hukuman, Buku lima di pipi la jawabnya.

Pantun Malam Jumaat...

Ubi kayu sedap dibuat pengat Lagi sedap kalau dimasak siti Malam Jumaat datang semangat Almaklum banyak agenda sedang menanti Sedapnya pengat ubi teringat ingat Manakan terlawan si roti jala Ambillah berkat malam Jumaat Mengerat kasih mendapat pahala Di malam hari terasa hangat Memang enak minum air kelapa Malam ni malam Jumaat Tongkat ali jangan dilupa Dah perkena tongkat ali secawan Dicecah bersama kuih bahulu Hendak berblog,berbloglah kawan, Saya bermohon tidur dahulu. NotaKarut: Nak komen? Sila pantun jua... Hahahahahaha... Sekadar gurauan di malam Jumaat... Tak ada apa agenda pun malam ni kecuali nak buat solat hajat dan zikir lebih sikit...