2013/01/03

Tahukah Anda... Adakah Anda tahu???

Tahukah anda, haiwan yang paling banyak di muka bumi adalah semut. Nisbahnya adalah satu juta bagi setiap orang.  Semut juga berkomunikasi dengan menggosokkan sesungutnya dan mempunyai otak yang paling besar dalam alam haiwan.

Tahukah anda juga bahawa, amalan meminum air bersemut boleh menyebabkan sesorang menjadi pelupa... Sat... Siapa yang kata ni??? Siapa yang pandai sangat memandai mandai reka mitos ni... Apa salah semut... Semut tak salah... Yang salah amalan hidup korang tu... Makan berlemak, manis...

Tahukah anda, Ratu anai-anai boleh hidup selama 500 tahun dan menghasilkan 30,000 telur setiap hari.

Tahukah anda juga, walaupun manusia boleh hidup seribu tahun, kalau tak sembahyang... apa gunanya... walaupun hidup seribu tahun... kalau tak sembahyang apa gunanya... Dipukul dipalu sehari-hari... Barulah ia sedarkan diri...  Hidup di dunia tiada bererti... Akhirat di sana sangatlah rugi... Walaupun hidup seribu tahun... Kalau tak sembahyang apa gunanya....

Tahukah anda, Gajah Afrika hamil selama 640 hari....

Tahukah anda juga bahawa, lelaki melayu pun boleh 'mengandung' selama 64 tahun?

Tahukah anda, Ikan haruan dapat mengesan 27,000 jenis bau, sekali gus menjadikannya haiwan yang paling sensitif deria baunya....

Tahukah anda juga bahawa, spesis 'haruan makan anak' adalah orang yang sangat sensitif, pantang terselak peha, anak sendiri pun boleh dibalunnya...

18 ulasan :

Khai faiz berkata...

ok2... dah semakin tahu ni... huhuh

Tukang Karut berkata...

bagus... sila masukna dalam thesis ko nanti...

Ema Blog berkata...

ada yg dah tahu..ada yang baru tahu..

Tukang Karut berkata...

aku pun tak tau...

Kakzakie berkata...

Senyum kakak baca sebab dah tahu tapi bila diberitahu cara ini itu buat kakak senyum sendiri...

Tukang Karut berkata...

hikhikhik... senyum je ek... bagus la... ada gak yang faham...

diana berkata...

yang last tu paling kena ambik tahu..haha

Jna marcello berkata...

awk sy dtg sbb nk cmmnt kat blog awk..sy terbace cmmnt awk kat bundle..awk kata awk je slalu cmmnt kat entry awk HAHAHAH
KLAKAR OKAY! ;D

anywy nice to noe uuuu

cucu umie berkata...

ok yg last tu perlu menjadi perhatian sebb sering terjadi pada masa kini...

Tukang Karut berkata...

betul tu... walaupun darah daging sendiri...

Tukang Karut berkata...

isk isk isk... gitu pun kelakar ek... cam ni boleh masuk maharaja lawak la ek...

Tukang Karut berkata...

bukan masa kini je... masa lepas dan akan datang pun...

aimi adilah berkata...

seyes ke nie??????

Tukang Karut berkata...

Pernah ke aku mainkan ko?

sis92 berkata...

ok, ada yang dah tau n baru tau. bhaha yang last tu terbaik !

ctk berkata...

oh no...sampai skrg ak masih salahkan semut....kt umah ni bnyk semut...uhuk

uit, ko jgn jd haruan pulak...

izfanora berkata...

ok, dah tahu.. kau ni mengarut2 pun ada info jugak yer.. :P

hassy chan berkata...

bnyk bnd ko bgtau nih haha..