2012/05/18

Kata Kata Jumaat...

Kata Kata Jumaat.

Allah S.W.T melarang menjalankan sebarang bentuk perniagaan dan jual beli pada penghulu segala segala hari ini. Allah S.W.T berfirman di dalam surah al-Jum’ah ayat 9:

Yang Bermaksud, Wahai orang-orang yang beriman! Apabila dikumandangkan seruan mengerjakan Solat Jumaat, maka bersegeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah S.W.T dan tinggalkanlah jual beli (pada saat itu) ; yang demikian adalah lebih baik bagi kamu , jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya). Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah dari limpah kurnia Allah S.W.T, serta ingatlah akan Allah S.W.T banyak-banyak (dalam segala keadaan) supaya kamu berjaya ( di dunia dan di akhirat).

Realiti yang berlaku, ramai di kalangan jemaah tidak berminat untuk masuk ke dalam masjid mendengar apa yang ingin disampaikan oleh khatib, sebaliknya mereka rasa lebih selesa berada di luar masjid. Lebih menyedihkan lagi ada yang sempat berbual-bual kosong ketika khatib sedang berkhutbah. Sikap ini jelas mencerminkan sifat sombong kita kepada Allah S.W.T.

Sumber: Portal Masjid Negara

NotaKarut: Sekadar berkongsi dengan kaum lelaki yang budiman...

11 ulasan :

iema ackles berkata...

betul2...
yang slumber je xg solat 2 lagi la teruk,..

Lea Isnawi berkata...

ade yg pergi solat je, dengar ceramah tak


huhu

aimi berkata...

ish2.....

bunga_rose berkata...

aku nk tekan like, tapi kena sign in fb lak.. so like kat sini jela erk

"LIKE"

tq ;p

khaifaiz berkata...

nsb baik aku duduk kat dalam nanti

Daddylicious berkata...

ni dengar ni...hehe

zati embong berkata...

uit uit mana chatbox nye?haha

tk,jat da pregnant!waaaa.kagum2.hihi

NOOR FATIN berkata...

sabar je la kan. huhu ;)

Muttallif berkata...

Dengar khutbah tak boleh bercakap kan? hehe

Titisan Hujan berkata...

lau dh xnk dgr sgt pn xyh la nak bckp

Fyqa berkata...

kebanyakan mmg mcm tu kan..

err