2011/02/20

Orang Melayu Tak Pandai Berniaga?

Lokasi 1: Kedai mamak... Ntah betul mamak tu islam ke tak, tak dapat dipastikan, ketayap diatas kepala bukannya lambang seseorang itu islam... Kebanyakkan pekerjanya semua berasal dari negara India...

Tapi yang bagus dan patut dipuji adalah servis yang tip top... Tanpa ada sehelai kertas pun, datang la seramai mana pun pelanggan, segerombolan pun tak ada hal bagi mamak ni... Yang penting, apa yang dipesan tu sampai... cepat dan tuntas tanpa kesilapan...

Pelanggan belum panas bontot duduk lagi sudah tanya, "bos mau minum apa, makan apa, macam2 ada, mee goreng mamak ada, tandori ayam ada..."

Lagi satu mamak ni pandai tarik pelanggan, mereka tahu dekat Malaysia ni, peminat bola terutamanya EPL sangat tinggi... So, dikeluarkan modal 1 tv besar punya untuk tatapan kaki bola mahupun kaki bangku... Maka duduk melangok la si kaki bola dan kaki bangku tu sampai pagi... mula-mula segelas... lepas tu segelas... last2 pesan sejag minuman terus...

Ok... cukup satu contoh jea...

Lokasi 2: Kedai makan melayu...
Dah la... aku malas nak cakap... korang komen la...
Kecik2 dulu suruh belajar, ponteng, lari masuk dalam longkang... Bila dah besar berlagak nak berniaga... tapi etika berniaga tak ada... Main ikut suka hati perut jea...

Teringat kata-kata arwah atok aku dulu, arwah atok aku ni peniaga, dan sedikt sebanyak ilmu berniaga tu ada dalam jiwa aku ni...

"Orang berniago ni macam peminto sedekah, kalau ekau pandai, akan jadi godang la kodai ekau, Ekau terpakso menarik perhatian orang, kalau peminta sedekah tu, kau tengok tangan eh kudong, telingo ek capeng, kaki eh tempang..., kalau orang tak nak kesian kan ekau, sampai mampus la ekau terlingkup..."

Kasihan di sini bukan kasihan macam dalam rancangan bersamamu TV3 tu...
Kasihan disini ialah cara nak menarik perhatian... macam mamak tu, servis bagus, ada tv besar, kedai besar, kerusi meja banyak, pekerja ramai... Tapi tak semestinya mamak tu sedap...

Yang kedai melayu ni, dah la kerusi meja boleh dikira dengan bibir, layanan... erm... macam dia pulak tuan besar pulak, padahal dia tak tau, dia tu pemintak sedekah jea...

Belajarlah ilmu berniaga dengan Kaum Cina... walaupun aku tak berapa nak ngam dengan kaum ni... tapi belajar la... Tokey kedai cina tu tak anggap pun dia bos... Dia kata dia kuli jea... siapa bos yang sebenarnya... Yea betul... Pelanggan Kedai tu la... Yang bagi dia kerja, bagi dia gaji...

Itu yang arwah atok aku kata, peniaga tu macam pemintak sedekah...
Hang bukan bos pun... Hang tu kuli jea sebenanya... Tanpa pelanggan... Siapa la korang...

Faham ke korang ni aku mengarut pagi2 buta dihujung minggu ni???
Dah la...malas nak mengarut lagi... bukannya korang faham pun...
RM1.80 tambah 2 hinggit pun nak pakai kalkulator ke? menyirap betul.... dah la salah KIRA lak tu... DAH JADI RM4.50... bengong!!!!

32 ulasan :

nohfee berkata...

sangat la betol weh! kalau p kedai orang melayu, nak senyum pon susah, nak amik order..kne panggil dlu. pastu depa dok tarik muka masam mencuka. kalau p kedai mamak, dorang yang dok jempot kita....siap tarik kan kerusi lagi! x yah susah2 p hotel kalau nk layanan 5 star! g mamak sudeehhh. bukan nak ngutok orang melayu. tapi ini la fakta. buakn segerai dua je aku penah p..tapi berpuloh2 gerai melayu mcm ni. susah nk jumpe gerai orang melayu yang betol2 PLEASED kalau ade pelanggan. chhhooooiii

zati embong berkata...

haha,sedih betul.kesian dia.pkai kalkulator pn salah lg?

Nasriq berkata...

Aku tak cakap yea nohfee... kau yang cakap kedai melayu macm tu... nak tolong sesama melayu pun jadi malas cam ni kan...ntah apa2 ntah... tak nak tolong pun tak boleh jugak...

cek chun berkata...

sedih kan. belambak-lambak lak kedai melayu macam tuh

Nasriq berkata...

Jat: dia tu kecik2 dulu, time belajar math, dia lari masuk hutan... panjat pokok ketapang... tu yang bodoh bengong salah kira tu... tapi ada hati lagi nak berniaga tu...

Nasriq berkata...

cek chun; berlambak2 sangat sampai aku pun malu nak mengaku aku ni melayu...

KUREKURE COMEL berkata...

hahaha....sekeh je tokei tu....apa da....kehkehkeh..

Nasriq berkata...

dah sekeh dah mina...
bukan takat sekeh jea... siap kena luku, katok pala dah tadi.. bengong betul...

KUREKURE COMEL berkata...

wauuu.....mata kelip kelip ni....
garangnye....hahahaha

♥suNa husNa♥ berkata...

hahahaha~
toi2...tapi kat kelate kedai mamat da 1 je..sume kedai melayu..tapi diaorng mmg tip top ar...mesra pelanggan..!^_~
terjumpa satu dua tu biasa la..lumrah manusia... tak kaya asal bergaya..smapi kedai mkn pom jd cmtu...huhu..
so moral of da story rajin la memasak kt umah^_~

♥suNa husNa♥ berkata...

hahahaha~
toi2...tapi kat kelate kedai mamat da 1 je..sume kedai melayu..tapi diaorng mmg tip top ar...mesra pelanggan..!^_~
terjumpa satu dua tu biasa la..lumrah manusia... tak kaya asal bergaya..smapi kedai mkn pom jd cmtu...huhu..
so moral of da story rajin la memasak kt umah^_~

♥suNa husNa♥ berkata...

hahahaha~
toi2...tapi kat kelate kedai mamat da 1 je..sume kedai melayu..tapi diaorng mmg tip top ar...mesra pelanggan..!^_~
terjumpa satu dua tu biasa la..lumrah manusia... tak kaya asal bergaya..smapi kedai mkn pom jd cmtu...huhu..
so moral of da story rajin la memasak kt umah^_~

Nasriq berkata...

hahaha...mina...mina...mina... takut tak garang2 cam ni...muhahhahahah

Belalang Hijau berkata...

nak berniaga ada etikanya...

Nasriq berkata...

suna husna: nak masak kat rumah tu boleh jea...bukannya tak pandai... dulu tu chef wan tu, belajar dengan aku la dulu tu...






Tapi buat masa sekarang ni, dapur memang dekat kedai, sebab dekat rumah memang tak ada dapur!!!

Nasriq berkata...

tu kalau belajar etikanya...


ni jenis peniaga bengong nak berniaga... etika semua ke laut...

Fida Ghazi berkata...

hak..hak..hak..

"alamak..besarnya duit..duit kecik tade ke? Pegi la tukar dulu..."


hak..hak..hak..

Nasriq berkata...

Tu pun dah terbiasa kena kan fida kan...

Eda berkata...

biasa la tu...kedai makan mamak dengan kedai makan lain mmg byk beza nya...tapi ada juga kedai makan melayu yg tip top servisnye..nak yg tip top harga pon tip top la..tapi, bila harga pulak yg tip top pon org komplen jugak...ragam manusia mmg mcm tu la..huhu

Yutaka Mushimura berkata...

dok per...ade masenyer makanan diorang leibh ngetop dari mamak kat sana....so..berbaloi2 aper tunggu....

daripada termakan peluh2 mapley buat rotik canai...mana lagik haru biru???

kui3x..

Nasriq berkata...

Nak servis bagus, so kena bayar la la ek... kalau servis jea bagus, rasa ke laut cam ne?


Ni bkb sebab rasa, tapi servis, mahal sangat ke senyum tu..

Nasriq berkata...

Mr jepun; tak pernah cakap pun makanan dekat mamak sedap...

Aretikz berkata...

Hehe.. Bab islam ato tidak tu yang bahaya sikit kalau sal kedai mamak.. tapi kebanyakkan kedai macam tu.. nak cari yang baik punya servis, pergh ~ umpama mencari gula di dalam garam.. nah.. perumpamaan mana aku cilok ni? ahakz..

MOHD berkata...

isk2.. sampai camtu skali eh marah.. sume gara2 rm4.50..huhu Tp btul la tuh.. org melayu b'niaga pikir nk cpt kaya je bkn nk bg layanan ke ape ke..

ïêmå å¢klê§ berkata...

nasib xbaek kot sebab 2 kena kedai melayu yang hampeh macam 2....

Nasriq berkata...

aretikz: aku rasa kena daftar dekat dewan bahasa dan pustaka la perumpamaan tu... bagus sekali nahu tatabahasanya...

Nasriq berkata...

mohd: setuju tu, nak kaya cepat jea...nak miskin cepat tak mau pulak...

Nasriq berkata...

iema: kalau sekali dua pun, tak up pun entry cam ni...

LiErOSe~QiEmi berkata...

sebab tu sekarang, aku lagi suka makan kat kedai mamak, walaupun 1 masa dulu aku geli dgn bulu kat badan diorang yang panjang2.. tp sebab time ngandungkan si kimi ngidam nak roti canai mamak.. terus jadi pelanggan setia hahaahah...

Juraidah Hashim berkata...

kat ganu ni sgt susah nk jmp kedai mamak..so mmg kena g kedai melayu kite la...alahai~~~kadang2 ada yg muke masam mencuka bile kena amik order..baru je tny, ade ape kt sini dik?ngan menu sume xdek,ko ingat aku dah hapal ke sume menu yg ade dlm kedai ko?
hihihi..yg klako tu, ade skali tny ape ade, dia ckp kak gtau je nok mende, kalu xdok sy kabo la...hahhaaha

Nasriq berkata...

buga: patut la sekarang muka pun macam ala2 mamak dah... terkena panahan cinta roti canai berperisa peluh mamak rupanya...

Nasriq berkata...

Jue: nak cakap lebih2 pun bangsa sendiri kan... apa la mangkuk sangat...