2011/06/26

Mari belajar....

nan merah iyo lah sago
nan kuriak iyo lah kundi
nan indah iyo lah baso
nan elok iyo lah budi

Tinggi rumah dek pondasi,
Pondasi kukuoh nan kadi cari,
Tinggi urang ndak ka waden cari,
Tapi tinggi budi nan kadi nanti…

Cubadak tumbuah sabatang,
tumbuah luruih dakek parigi,
Nan rancak dilihat urang,
budi halus mamikek hati.

Ganjia bana si manggih kini
Alun digampo alah ratak
Ganjia parangai nak gadih kini
Alun disapo alah galak…

Upiek rambahlah paku,
nak tarang jalan kaparak.
Upiek ubahlah laku,
nak sayang urang ka-awak.

NotaKarut: siapa boleh jawab pantun ni dalam bahasa minang, aku nak bagi hadiah... percutian 3 hari 2 malam di rumah mak sendiri...

36 ulasan :

zati embong berkata...

eleh lagu siti nurhaliza.hahahaha

agak2 kalau gna google translate,dia leh baca x?haha

bunga berkata...

entah la..xreti la deng..hahaha..

xnak jawab la..hahaa

taliff berkata...

hahahaha...hadoi!! Aku tak faham, jangan kata nak jawab! nak baca pun aku tak faham~~~ wakakaka!!!

dill berkata...

gulp. saye faham rangkap pertama je

dill.

Cik TeN10 berkata...

mcm mana nk balas ni tak faham pun.. kih3 ^^

Titisan Hujan berkata...

yeay!!

xpaham spatah haram

oRkEd PuTiH berkata...

huhu..x blh la..jwb dlm b.arab blh x???

amir aizat berkata...

sumpah tak faham,haha

NOOR FATIN berkata...

meh nak translate dalam bahasa spanish. kahkah

Nasriq berkata...

Jat: lagu siti nurhaliza??? huh... jauh sekali... sangat sangat tersasar...

Nasriq berkata...

Bunga: bukan kak ipar je yang tak faham... ese sendiri ni ha pun bolum tontu nak berapo faham...

Nasriq berkata...

Talif: sila beli kamus dewi bahasa melayu minang yea... aku ada jual... tak mahal la... dalam 5, 6 ratus jea harganya...

Nasriq berkata...

Dill: hik hik hik... ok la tu dill dari orang lain yang tak faham apa2 pun...

Nasriq berkata...

Cik ten10: balas je la apa yang cik faham... hik hhik hik...

Nasriq berkata...

Titisan hujan: hik hik hik... memang sengaja tak nak bagi faham...

Nasriq berkata...

Orked Putih: jangan kata arab... nak balas dalam bahasa uganda pun boleh...

Nasriq berkata...

Amir Aizat: huhu... tak perlu nak sumpah2...

Nasriq berkata...

Fatin: huhu...boleh... boleh blah... hik hik...

RepublicAku berkata...

aku cuma baca tapi faham yg mana aku faham yg tak faham mmg tak faham...keh3

Ungu berkata...

umm.

aku cuba untuk faham. tapi tak dapat.

zureen berkata...

uwaa.. zureen tak gheti...

cucu umie berkata...

rangkap 1 jer den fham.rangkap seterusnyer hancus... xfham langsung..

ecah mashuri berkata...

kawe pehe kecek klate jah.kalu loghat mugo lain kawe xreti mano.

Asrul "iLham" Sany berkata...

ambo tak pehe kecek ore minang ni

;D

intan suraya berkata...

perghh.. mau fail spm kalo soklan camnie..isk2

~SaL IjOu~ berkata...

nak baca pun terbelit2 lidah..nak jawab jauh sekali..~ =p

Bro ahmad berkata...

ingat iso ngomong jowo bro
salam kenal wong jowo hwahaha

Aretikz berkata...

kalau baca versi arab dusun boleh ka? haha..

ishiko berkata...

apolah haii.. dok pehea go stu... keh3x..

vampire's lovex berkata...

cemano den nak balas nye ?? hehehe....

nak ngarurt dalam bahasa minang memang tak le nak reti wehhhh haha

syiela berkata...

blh baca ja... tu pun x conpom betul ka salah sebutannya

Bigdaddyz berkata...

tak boleh nak komen...tak faham ...hehe

Scya Lollita berkata...

kalo dah loghat dan bhse qlate yg ak dok dgr dr mak abah ak dr kecik smpai besar pun ak tak khatam apetahlg bhse lain .

amir aizat berkata...

ohh sorry.heheh

Bella Bell berkata...

ok... saya tak berapa paham loghat ni.. hehehhe!!!~


^^

emieysandra berkata...

bhs minang k ni? uh..xreti nk jwb pape =.='